HET GOUDSCHE STADSSCHOON BEDREIGD 8 HEEMSCHUT Wie op een zonnigen najaarsmiddag onze goede stad Gouda vanaf het Bolwerk bij de Roode Brug langs de Hooge Gouwe binnenkomt, ziet na een paar stappen de Nieuwe Haven die nu ook al weer verscheidene honderden jaren oud is aan den overkant van het Gouwewater liggen droomen. Een merkwaardig oud- Hollandsch grachtje met smalle straatjes aan weerskanten van het water; een grachtje, waar de tijd geen voortgang heeft gehad. Eén enkel schuitje accentueert de rust. En in de verte, aan het eind van het water de aloude Lieve Vrouwe- toren, die als het ware de stilte afsluit. Het is geen toeval, dat juist hier de hofjes verrezen. Het kon niet andersaan deze gracht moésten de oude vrouwtjes wonen, wier verder leven in kalmte en gelatenheid zou wegglijden. Op deze Nieuwe Haven nu wordt een aanslag beraamd; in de ontwerp-begrooting voor het jaar 1938, die in de eerste dagen van Januari 1938 aan den Goudschen Raad zal worden voor gelegd, staat het navolgende te lezen „De kademuren van de Nieuwe Haven verkeeren in een zoodanigen toestand dat „vernieuwing daarvan dringend noodig is. Wij hebben overwogen, of het niet „beter is dit water te dempen. Het stedeschoon wordt hiermede ons inziens, gelet „op hetgeen van dit oude grachtje reeds gedempt werd, en de verdere omgeving „geen geweld aangedaan, terwijl de gemeente zich voor nu en voor de toekomst „belangrijke uitgaven voor onderhoud en vernieuwing van kaden zal besparen. „Voor cijfers daaromtrent mogen wij Uw Raad verwijzen naar de bijlagen. De „kosten van demping, enz. zijn geraamd op rond f55.000.De kapitaaldienst „houdt hiermede rekening". Het herstel van de kademuren zou ongeveer f25.000.kosten. Een directe be zuiniging wordt alzoo bij demping niet verkregen; de stad Gouda zou in de toe komst alleen bevrijd zijn van het onderhoud van de kademuren. Maar hiertegenover zou weer het onderhouden en schoonhouden van een veel breedere straat komen te staan. Wanneer het argument „Bij demping geen verder onderhoud van kade muren" werkelijk afdoende was, dan zou de demping van de Nieuwe Haven beteekenen, dat in de toekomst alle Goudsche grachten verdwenen. Alle kademuren immers worden mettertijd bouwvallig en behoeven alsdan herstel. De gevolgen van de demping kan men zich gemakkelijk voorstellener zal een leelijke straat ontstaan, die te breed is in verband met de hoogte van-de huizen. Wat in andere oude Hollandsche steden is gebeurd, kan Gouda tot leering strekken; overal kenmerken zich dergelijke nieuwe straten door gebrek aan karakter. Men gevoelt, dat er iets aan mankeert en dat het nooit in de bedoeling heeft gelegen om deze straaten zóó te maken. Maar er is nog iets anders. Tot op heden is Gouda binnen de singels in groote trekken gebleven zooals het was in de Middeleeuwen. Op de kaart van VAN DEVENTER uit het midden van de zestiende eeuw, ziet men, dat bijna alle grachten uit dien tijd behouden zijn gebleven. De grachten langs den Groeneweg en de Tuinstraat, den vroegeren Zak, en het Lommerdsche watertje zijn gedempt. Maar juist hieraan wordt gedemonstreerd, hoe de Nieuwe Haven

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1938 | | pagina 8