BOLS
SI! I8IH lllll IIIH lil SggwiffKEi
111 lllll I
92
HEEMSCHUT
[ïct< rr»
DE RECLAME IN HET
LANDELIJK GEBIED
Volgens de meening der fabri
kanten en kooplieden is men
thans meer dan vroeger genood
zaakt zijn artikelen bekend te
maken, deze bij het publiek
aan te bevelen en daarvoor
reclame te maken. Mooie land
schappen worden dikwijls be
dorven door'schreeuwende
reclameborden. Ons bot tegen
deze reclame te verzetten is
niet juist. Wij" moeten trachten
haar het karakter vgn tegen-
schreeuwen te- ontnemen en
haar te vervormen, zoodat zij
wordt een „aanduiding" in den
fijnen zin van het woord. De
provinciale besturen hebben dit
ingezien en daarom maatregelen
genomen tot beperking van de
reclames in het landelijk ge
deelte van de Gemeenten. Door Gedeputeerde Staten van Noordholland is
sedert kort een wijziging gebracht in de Provinciale Verordening tot beperking
van reclame in het landelijk gebied. De aanleiding tot deze wijziging was,
dat de bestaande verordening werd ontdoken. De oude verordening bevatte
de bepaling, dat het reclameverbod niet van toepassing is in zoover het geldt
reclame voor zaken, die worden vervaardigd of verhandeld of voor bedrijven die
worden uitgeoefend op of in het onroerend goed, waarop of waaraan de reclame
was aangebracht. Van deze bepaling werd meer en meer gebruik gemaakt om
reclames aan te brengen op plaatsen, waar zij naar de strekking der verordening
niet behoorden voor te komen. Wanneer b.v. iemand in het landelijk gebied van
een Gemeente in Noordholland één busje motorolie voor den verkoop in voorraad
had, mocht er een groot bord geplaatst worden. Hetzelfde geval had men wanneer
iemand was aangesteld als agent voor een verzekeringmaatschappij. Op deze wijze
zijn in het landelijk gebied reclames verrezen voor verschillende soorten van motor
olie, voor verzekeringmaatschappijen enz., zonder dat ter plaatse van eenigen
werkelijken handel of van eenig werkelijk agentschap sprake was. Het verbod
werd aldus illusoir gemaakt, aangezien de belanghebbenden, indien tegen hén op
grond der verordening werd opgetreden, een beroep konden doen op meergenoemde
uitzonderingsbepaling. Ten einde dergelijke ontduiking der Verordening te kunnen
urtrAc £6.!iaiMSJ£
Ieder kent Lido doch niet met de Bols erop
want deze reclame werd spoedig weggewerkt