50
HEÉMSCHUT
wij ons in verbinding gesteld met den Directeur der N.S.C. zelf, met het resultaat,
dat deze onze Commissie verzocht heeft een opgave te verstrekken van bevoegde
organisaties of personen, die in het vervolg de aanvragers bij de keuze van het
plantmateriaal zullen kunnen voorlichten. Aangezien het volgens ons oordeel
onmogelijk is, dat één organisatie zich voor het geheele land met het geven van
die adviezen zal kunnen belasten, kwam het ons noodzakelijk voor, daarbij decen-
traliseerend te werk te gaan, en wel om te geraken tot en provinciegewijze decen
tralisatie. Wij hebben ons daartoe sub 15 Februari gericht tot de verschillende
Prov. Landschappen, of tot de Prov. Schoonheidscommissies, al naar gelang in
iedere provincie een dier beide organisaties daarvoor naar ons oordeel het meest
in aanmerking kwam.
Bovendien hebben wij aan de N.S.C. een opgave verstrekt van de deskundige
leden van onze Commissie zelve, die zich- beschikbaar willen stellen voor het
geven van deze adviezen.
Wij moeten hopen, dat dit alles zal kunnen leiden tot een meer bevredigenden
gang van zaken dan tot nu het geval 'is geweest.
Wat de wegen in ons land betreft, zoo hebben wij bemoeienis gehad met den
nieuwen Rijksweg, die zal loopen door de gemeente Maasland, met den weg
Deurne-Oploo in de gemeente Bakel en Millheze, N. Brabant, speciaal wat betreft
het sparen van de langs dezen weg gelegen bosschen; zijdelings met den nieuw
ontworpen Rijksweg Apeldoorn-Zwolle, met een weg in de gemeente Ommen,
aan den voet van den Lemelerberg, teneinde te waken tegen een ontsierenden
„blikbouw" aldaar, waartoe de ondergeteekende met den Burgemeester van Ommen
en met Mr. WENDELAAR een bespreking hebben gehad met den Secretaris-
Generaal van Sociale Zaken.
De meeste zorg heeft gegeven en geeft nog de bestaande Rijksweg Groningen-
Haren-de Punt, dien de Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat in
Groningen- blijkbaar wil verbreeden tot een grooten verkeersweg, niettegenstaande
het plan bestaat tot den aanleg van een geheel nieuwen Rijks-hoofdverkeersweg
evenwijdig en dicht bij den bestaanden weg. Deze laatste heeft in zijn tegenwoor-
digen vorm, door de beplanting, door de erlangs gelegen voortuinen en buiten
plaatsen etc. een zeer fraai aspect, dat door de verbreeding totaal vernield zou
worden. Wij hadden daarover reeds meerdere besprekingen met de verschillende
autoriteiten in Groningen, Haren en den Haag. Tenslotte heeft de Gemeenteraad
van Haren een rekest gericht aan den Minister van Waterstaat tot behoud van
den bestaanden weg en tot bespoediging van den aanleg van een nieuwen omlei-
dingsweg.
Onze Commissie heeft bij den Minister aan dat adres schriftelijk adhaesie betuigd.
Verder hebben wij met de Commissie voor de Vecht en het Oostelijk en Westelijk
Plassengebied besprekingen gevoerd over den nieuwen Rijksweg No. 2 van Amster~
dam naar Utrecht. Van het voor dien weg ontworpen tracé wordt gevreesd dat
het in het gebied van de riviertjes de Angstel en de A het landschap zal ontsieren.
Na een gezamenlijk bezoek aan dit gebied, waaraan van onze Commissie hebben