30
HEEMSCHUT
een bij uitstek fraai karakter heeft, waardoor het van zeer groote beteekenis is,
dat het aantrekkelijke landschapsbeeld zoo ongerept mogelijk bewaard zal blijven.
In dit landschapsbeeld nu vormen de zandwegen een belangrijk element. Vele
van deze wegen zijn op natuurlijke wijze ontstaan, en wel om te kunnen voldoen
aan de behoeften van het plaatselijke agrarische bedrijfsleven. Tot nu toe hebben
zij gelukkig voor een voornaam deel hun fraai natuurlijk karakter weten te bewaren,
en het zou zeer te betreuren zijn, wanneer dat door een te sterk doorgevoerde
normalisatie verloren zou gaan. Ongetwijfeld wij hebben ons daarvan zelf
kunnen overtuigen behoeven deze wegen, om hunne functie behoorlijk te
kunnen vervullen, verbetering. Uit het feit echter, dat zij als zand-wegen gehand
haafd zullen blijven, uitsluitend dienende voor het locale bedrijfsverkeer, vloeit
reeds voort, dat zij, wat breedte betreft, aan bescheiden eischen behoeven te vol
doen. Het is met het oog daarop, dat wij hierbij zoo vrij zijn de wenschelijkheid
te bepleiten, om bij de verbetering niet te star vast te houden aan het vastgestelde
dwarsprofiel van 8 Meter, wanneer dit voor het behoud van het bestaande natuur
lijke karakter van den weg en van zijn omgeving, of voor het verkrijgen van een
nieuw fraai geheel noodig of wenschelijk mocht zijn. Aangezien bij verbreedingen
deze als regel, met het oog op den eisch van kosteloozen afstand van grond, aan
weerszijden van den weg worden ontworpen, bestaat bovendien het gevaar, dat
aan het natuurschoon dientengevolge meer schade wordt toegebracht dan wellicht
bij een éénzijdige verbreeding zou behoeven te geschieden. Aanpassing aan de
plaatselijke omstandigheden in het belang van het behoud van fraai natuurschoon,
zonder dat daarbij de beoogde verbetering in het gedrang behoeft te komen,
meenen wij dan ook dringend te mogen aanbevelen. Het spreekt van zelf, dat er
daarbij naar gestreefd zal dienen te worden om zooveel mogelijk de aanwezige
houtwallen en het langs de bermen groeiende struikgewas of hakhout, en voorts
ook de berm-sloten te sparen. Verder verdient het aanbeveling om bij het in orde
brengen van de wegen en bij het mogelijke kappen van de bestaande beplanting
zoo min mogelijk tot rooiing daarvan over te gaan, opdat de verbeterde wegen
weer des te spoediger hun oude natuurlijke karakter terug zullen krijgen. Het
deed ons veel genoegen bij onze besprekingen ten Uwent te mogen constateeren,
dat inderdaad bij Uw Bestuur en bij degenen, die bij de uitvoering van de ver-
beteringswerken betrokken zijn, de wensch voorzit, om met de hierboven geuite
wenschen zooveel doenlijk rekening te houden. Alleen daardoor toch zal het
mógelijk zijn om het zoo bijzonder schoone landelijke karakter van Uwe gemeente
te sparen en ook blijvend te behouden, hetgeen niet alleen als een ideëel, doch
uit oogpunt van vreemdelingenverkeer, voor de bewoners Uwer gemeente wel degelijk
ook als een economisch belang is te beschouwen.
Uw College nogmaals dank zeggend voor de ons geboden gelegenheid met U
over deze belangrijke aangelegenheid van gedachten te hebben mogen wisselen,
en ons gaarne bereid verklarend tot mogelijk later wenschelijk blijkend overleg,
hebben wij de eer te zijn, met de meeste hoogachting,
namens de Commissie „De Weg in het Landschap" H. CLEIJNDERT AZN., Secretaris.