30 HEEMSCHUT een bij uitstek fraai karakter heeft, waardoor het van zeer groote beteekenis is, dat het aantrekkelijke landschapsbeeld zoo ongerept mogelijk bewaard zal blijven. In dit landschapsbeeld nu vormen de zandwegen een belangrijk element. Vele van deze wegen zijn op natuurlijke wijze ontstaan, en wel om te kunnen voldoen aan de behoeften van het plaatselijke agrarische bedrijfsleven. Tot nu toe hebben zij gelukkig voor een voornaam deel hun fraai natuurlijk karakter weten te bewaren, en het zou zeer te betreuren zijn, wanneer dat door een te sterk doorgevoerde normalisatie verloren zou gaan. Ongetwijfeld wij hebben ons daarvan zelf kunnen overtuigen behoeven deze wegen, om hunne functie behoorlijk te kunnen vervullen, verbetering. Uit het feit echter, dat zij als zand-wegen gehand haafd zullen blijven, uitsluitend dienende voor het locale bedrijfsverkeer, vloeit reeds voort, dat zij, wat breedte betreft, aan bescheiden eischen behoeven te vol doen. Het is met het oog daarop, dat wij hierbij zoo vrij zijn de wenschelijkheid te bepleiten, om bij de verbetering niet te star vast te houden aan het vastgestelde dwarsprofiel van 8 Meter, wanneer dit voor het behoud van het bestaande natuur lijke karakter van den weg en van zijn omgeving, of voor het verkrijgen van een nieuw fraai geheel noodig of wenschelijk mocht zijn. Aangezien bij verbreedingen deze als regel, met het oog op den eisch van kosteloozen afstand van grond, aan weerszijden van den weg worden ontworpen, bestaat bovendien het gevaar, dat aan het natuurschoon dientengevolge meer schade wordt toegebracht dan wellicht bij een éénzijdige verbreeding zou behoeven te geschieden. Aanpassing aan de plaatselijke omstandigheden in het belang van het behoud van fraai natuurschoon, zonder dat daarbij de beoogde verbetering in het gedrang behoeft te komen, meenen wij dan ook dringend te mogen aanbevelen. Het spreekt van zelf, dat er daarbij naar gestreefd zal dienen te worden om zooveel mogelijk de aanwezige houtwallen en het langs de bermen groeiende struikgewas of hakhout, en voorts ook de berm-sloten te sparen. Verder verdient het aanbeveling om bij het in orde brengen van de wegen en bij het mogelijke kappen van de bestaande beplanting zoo min mogelijk tot rooiing daarvan over te gaan, opdat de verbeterde wegen weer des te spoediger hun oude natuurlijke karakter terug zullen krijgen. Het deed ons veel genoegen bij onze besprekingen ten Uwent te mogen constateeren, dat inderdaad bij Uw Bestuur en bij degenen, die bij de uitvoering van de ver- beteringswerken betrokken zijn, de wensch voorzit, om met de hierboven geuite wenschen zooveel doenlijk rekening te houden. Alleen daardoor toch zal het mógelijk zijn om het zoo bijzonder schoone landelijke karakter van Uwe gemeente te sparen en ook blijvend te behouden, hetgeen niet alleen als een ideëel, doch uit oogpunt van vreemdelingenverkeer, voor de bewoners Uwer gemeente wel degelijk ook als een economisch belang is te beschouwen. Uw College nogmaals dank zeggend voor de ons geboden gelegenheid met U over deze belangrijke aangelegenheid van gedachten te hebben mogen wisselen, en ons gaarne bereid verklarend tot mogelijk later wenschelijk blijkend overleg, hebben wij de eer te zijn, met de meeste hoogachting, namens de Commissie „De Weg in het Landschap" H. CLEIJNDERT AZN., Secretaris.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1937 | | pagina 8