54 HEEMSCHUT Grachtdemping was ook weer aan de orde. Te Leiden ging het Levendaal de dwarsgracht van het Rapenburg dicht omdat deze fraaie gracht onwelriekend was doordat de huisriolen erin uitliepen. Heemschut wist vele jaren geleden twee keer dit geval tegen te houden, doch liet het nu maar gaan, protesteerde niet. Het Rokin te Amsterdam is nog aan de orde. Vroeger was de belangrijkste beweegreden het vervuilde water, toen het meest verkeer, nu hoofdzakelijk gebrek aan autoruimte. Het Gemeentebestuur heeft een brief van de Rijks commissie voor de Monumentenzorg waarin de demping niet wordt afgeraden. Deze brief is echter vele jaren oud en uit den tijd toen het eerste deel dicht ging, uit denzelfden tijd toen de Singelgracht te Purmerend dicht ging; ieder die de gracht te Purmerend vóór en na de demping zag, zal gezien hebben hoeveel schoonheid teloor ging. Tegen de verdere demping van het Rokin adresseerde het Kon. Oudheidkundig Genootschap op historische overwegingen, het Genootschap Amstelodamum eveneens. Heemschut hield 12 jaar geleden voor dit doel een heele tentoonstelling in het Stedelijk Museum, 6 jaar geleden een openbare bijeenkomst in het Concertgebouw en had geen lust weer veel te doen, meende te moeten volstaan met een adres op schoonheidsoverwegingen. Het biedt verheugenis dat nu wederom de schilders voor den dag gekomen zijn; de Mij. „Arti et Amicitiae", die op schoonheidsargumenten tegen de demping zijn. Heemschut's meening is dat het Rokin „gerestaureerd" moet worden, waar onder te verstaan samenvoeging van een goeden verkeersweg, behoud van het water en herstelling der verwaarloozing. Heemschut wacht nu maar af. Te Schagen wist men beter raad. Daar kwam geen enkel bericht vandaan tot er een plaatje in de krant stond dat men bezig was de eenige gracht die men had een typisch Noord-Hollandsch grachtje dicht te gooien met zand. Daar was geen bouwmeester van buitenaf bij noodig, dat kon men wel alleenwanneer er schoonheid gemaakt moet worden is dergelijke hulp veelal wel noodig. Te Alkmaar wilde men niets minder dan de prachtige Mient dempen en meteen het even schoone Verdronken Oord met zand vullen; het Gemeentebestuur was daar fel tegen en het gebeurde niet. Te Landsmeer wilde men de breede sloot langs den Hoofdweg dempen. Heemschut gaf na bezoek ter plaatse een advies en de demping ging niet door. Te Leeuwarden wilde men alle overtollige grachten in de binnenstad dempen; ook dit ging niet door. Te Franeker waar men liefst alle grachten van het stadje wilde dempen leek het gevaar bezworen achteraf blijkt dat er nu weer dempingsplannen zijn. Dit houdt verband met den grooten verkeersweg OW door Friesland. De grachten te Monnikendam genaamd Niesenoords- burgwal en Bloemendaal leken verloren ondanks Heemschut's advies om ze niet te dempen, doch in werkverschaffing te reinigen en op te knappen. Deze grachten werden gered door een eenvoudigen man, een inwoner, die zich beriep op zijn oud recht dat hij en zijn voor vaderen deze grachten als weg te water hadden gebruikt. Zoo kon het gebeuren dat beide grachten uitgediept werden en de oevers opgeknapt in werkverschaffing, juist zooals Heemschut vroeger raadde. Veel boomgevallen kwamen aan de orde; voorgenomen vellingen het meest. In den regel werd gunstig resultaat verkregen in samenwerking met het Staatsboschbeheer, waardoor vele vellingen werden voorkomen of nieuwe aanplant verkregen. Beken hadden weder de aandacht. De onovertroffen schoonheid der Buurserbeek leek verloren doordat de Provinciale Waterstaat haar normaliseeringsplan doordreef, tot de Rijkswaterstaat kwam en een ander plan maakte waarbij veel minder teloor ging. De Limburgsche beken hebben steeds aandacht. Die van Zuid-Limburg zijn vrijwel buiten gevaar. Nog niet lang geleden wilde men een deel van het Geuldal onder water zetten, een kunstmatig meer maken om een electrische centrale te drijven; dat is nu weer voorbij. Ook de Leubeek blijft door

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1935 | | pagina 8