6 HEEMSCHUT eeuw onder invloed van het Chineesche porselein, dat men zich hier ook uitsluitend als blauw-wit voorstelde. Doch voor die periode komen hoofd zakelijk gekleurde tegels voor, waarbij blauw wel een voor name rol speelt, doch niet domineert boven b.v. het geel of bruin of oranje. Ook komt paars en groen op deze vroege tegels voor. Het decor doet duidelijk de Italiaansche her komst zien en inderdaad is onze tegelkunst, hoezeer zij zich ook tot een volkskunst moge hebben opgewerkt, niet nationaal van herkomst. Mis schien zagen de eerste tegels in Perzië het licht. Opvallend is wel, dat ook het cobalt blauw, dat de Chineezen reeds ten tijde der MlNG-dynastie zoo veelvuldig gebruikten, afkomstig is uit Perzië en daarom Mohammedaansch VORMIGE KRULLEN. FOTO RIJKSMUSEUM AMSTERDAM blauw heette. De tegelkunst kwam tot bloei in het Oosten en verspreidde zich vandaar met de Saraceenen naar Spanje, waar zij een groote vlucht nam. Er is immers nauwelijks een aangenamer wandbekleeding in het warme klimaat denkbaar dan die der gekleurde „steentjes", die zulk een vroolijk en decoratief geheel vormen 1 Van uit Spanje verspreidde de ceramiekkunst zich naar Italië en met haar reisde onze tegel, die nu sterk onder Italiaanschen invloed kwam. Op hun beurt reisden de Vlaamsche schilders, onder wie enkele ook het vak van pottenbakker beoefenden, naar Italië en zoo verspreidden de Italiaansche motieven zich over Vlaanderen naar de Noordelijke Nederlanden. Reeds in den aanvang der zestiende eeuw vindt men in Vlaanderen Italiaansche pottenbakkers aan het werk, die de leermeesters worden der Hollanders. Zoo kan het geen verwondering wekken, dat tal van zuidelijke .decoratie-motieven op de vroegste, bonte tegels voorkomen. Vooral de granaat-appel, die men verwarde mét den oranje-appel en er zoodoende een symbool inzag van ons vorstenhuis en de druif kwamen veelvuldig voor. Toch vindt men omstreeks dien zelfden tijd ook enkele inheemsche motieven, zooals de goudsbloem en bij het winnen aan beteekenis van den tulpenhandel ook de tulp. Iets later vallen de ruitertjes en soldaatjes, die echter ook in blauw voorkomen (omstreeks 1630 en later). Het aantal motieven, dat men bij de tegels gebruikt heeft is legio, doch men is er nog niet in geslaagd, die naar de plaats vap herkomst in te deelen. Meer houvast heeft men in zijn pogingen om een tegel te dateeren, ofschoon men ook hierbij voorzichtig dient te werk te gaan. Maar WANDTEGELS LAAT-Z EVENTIEND E-E E U W S C H „RUITERTJES" IN BLAUW. DE HOEKEN ZIJN VERSIERD MET „SPINNEKOPPEN", EEN BLOEMMOTIEFJE MET VOLUUT-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1935 | | pagina 8