50 HEEMSCHUT De vergelijking en overeenkomst der handtekeningen en handschriften is iets voor de nieuwe wetenschap der bio-genealogie. 't Lijkt wel een getuigschrift voor Heemschut om te gaan solliciteeren naar Franeker waar men nu niet eens één gracht doch een heele groep tegelijk dempen wil. Uit Friesland werden ons velerlei soort krantenknipsels en prentjes gezonden waaruit blijkt dat daar ook belangstellenden zijn die iets begrijpen van geschiedenis en schoonheid. Men wil daar den hoofdweg dwars door de plaats Èebben. Hoe weinig men van het moderne verkeer begrijpt, blijke uit een ingezonden stukkelaar: en uit een dichter We hebben in 't laatste jaar zooveel dempplannen gehad die alle werden afgewezen dat Heemschut even niets doet en afwacht. De Vereeniging tot behoud van Nat. A$on. deed een poging om Hilverbeek te behouden. Dit is een der schoone oude buitenplaatsen van 's Graveland. Wie lust heeft daaraan mede te werken melde dit vlug aan deze Vereemging, Heerengracht 540 te Amsterdam. Te Harlingen werd een oud geveltje behouden, gelijk uit een prentje met bijschrift in dit nummer blijkt. Ondergeteekenden, leden der familiedie gedurende een halve eeuw te Woerden heeft gewoond, betuigen li hun groote instemming met Uwe poging tot behoud van den Rgn aldaar. Zij zijn met U van meening, dat het dempen van den Rijn voor Woerden geen noemenswaard voordeel zal geven, terwijl een belangrijk typisch stedeschoon verloren gaat. jO Volgen 10 keer dezelfde naam in ander handschrift met andere voorletters en titelatuur. Ook mijns inziens is het voor een stadje als Frafneker, dat het van handel en industrie moet hebben, van het allergrootste belang, dat het met geïsoleerd wordt door een verkeersweg om Franeker heen, maar, dat deze door de plaats gaat Mocht de weg om Franeker heen gaan^. dan zullen toch, na verloop van jaren misschien, de grootste zaken zich aan dezen verkeersweg vestigen, met het resultaat, dat de winkelstand te Franeker gaat kwijnen M 1. moet men ook den vreemdeling dwingen in de stad te' komen en dit kan alleen door den verkeersweg door Franeker te nemen en door de straten, waar de goede winkelstand is gevestigd De tijden, toen de omwonenden met hun schuiten en bootjes hun landbouwproducten door de grachten ter markt vervoerden, zijn voorbij. Deze voorvaderlijke verkeerswegen hebben afgedaan en als natuurmonument worden ze voor Franeker een strop om den hals Voor de feitelijk eemge gebruiker, de stadsreiniging, behoeven we ze zeker niet te behouden, want in den zomer worden de bewoners aan deze open riolen voldoende op luchtjes getracteerd. 't Mag met langer meer zoo blijven, Demp die grachten nu toch eens Of wil men nu eerst gaan kijken, Hoe de kat valt uit den boom7 Zie, geachte medeburgers, Niet te veel naar het stadsschoon 'kZou ook graag de grachten houden Voor de stad en voor het oog, Maar om de welvaart op te offeren, ls zulk een offer mij te groot Staan met tal van werkloozen Bij de poort en bij de brug7 't Zou een mooi karweitje wezen Besluit nu maar en liefst wat vlug. je bent haast in 't gevaar van 't leven, Als je door de Dijkstraat moet. Vraag het aan de autorijders Of ook aan den mensch te voet, Zal het straks met drukker worden. Bij het openen van den dijk7 '5 Ga t eens ernstig nog bekijken j En geef van Uw doorzicht blijk 't Is zoo noodig, 't heeft ook nut Of moet 't net als met het spreekwoord Na het kalf dempt men den put7 Maak nu toch eens vlug en netjes ;r De Dijkstraat voor ons ruim en vrij Want verzet men niet de bakens Bij 't verloopen van 't getij 7 Zou U dit stukje willen plaatsen K In de Franeker Courant7 Dan ben ik al erg tevreden En geef ik aan U mijn dank.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1933 | | pagina 5