HEEMSCHUT
45
V. Een dergelijke studie is ook te wijden aan der „ontspanningswegen" dat zijn dus wegen
die niet in de eerste plaats voor verkeersdoeleinden, doch voornamelijk voor „ontspanning"
zullen dienen, waarbij aandacht is te wijden aan de verschillende soorten van dergelijke
ontspanningswegendie welke alleen voor voetgangers en voor wielrijders zijn te bestemmen
en die waarop ook beperkt mechanisch verkeer toegelaten kan worden.
Dit punt wordt hier apart vermeld:
le. omdat dit onderwerp voor een groot deel ,pok van stedebouwkundigen aard is, daar
toch de aanleg en het behoud van dergelijke ontspanningswegen meestal nauw samenhangt
met en een onderdeel zal vormen van een plaatselijk uitbreidingsplan en van gewestelijke of
streekplannen
2e. omdat het wenschelijk zal kunnen zijn, dat i/jj deze ontspanningswegen onze Commissie
reeds spoedig actief zal optreden, wanneer b.v. he^jgevaar dreigt van het spoedig verdwijnen
van een dergelijken ontspanningsweg. Als typisc^ voorbeeld van zulk een nog bestaanden
ontspanningsweg bij een groote stad kan gelden de oude Wassenaarscheweg bij Den Haag-
Wassenaar, die voor zoover hij op het gebied der, gemeente Wassenaar ligt, voor een groot
deel nog ongerept is gebleven.
Nagegaan zal in zulk geval dienen te worden, of het uitbreidingsplan al dan niet de moge
lijkheid biedt, een dergelijken weg als ontspanningsweg te behouden, en of er anders daarvoor
nog een redelijke oplossing te vinden zal zijn, na welk onderzoek de Commissie zich met een
adres tot het betreffende gemeentebestuur zal kunnen richten.
VI. Trachten te bereiken (door het zich wenden tpt de betreffende autoriteiten, door publi
caties e.a.) dat door tijdig door de Overheid te treffen maatregelen, onnoodige ontsiering van
bestaande wegen (als sprekend voorbeeld is daarbijr te .denken b.v. aan de Middachter-Allee),
zal worden voorkomen, en de aanleg van stedebouwkundig en landschappelijk juist ontworpen
nieuwe wegen, (die b.v. het verkeer van de bestaande wegen gedeeltelijk kunnen afleiden),
zal worden bevorderd.
Hierbij wordt dus in het bijzonder gedacht aan dopr de Overheid te treffen maatregelen van
stedebouwkundigen aard; aan het middel van tijdig en juist ontwerpen van plaatselijke uit
breidingsplannen en streekplannen, aan het toepassen van de mogelijkheden, die de wet biedt
tot het tegengaan en het regelen van de lintbebouwing, enz.
VII. Het maken van propaganda van verschillenden aardhet uitgeven van een oproep of
brochure, waarin het doel van de W. I. L. wo^dt uiteengezet, en andere publicaties: in
couranten, tijdschriften, enz.; het doen houden vanjjlezingen, e.a.
VIII. Het aandacht wijden aan het euvel van. <de verschillende hinderlijke en ontsierende
wegbordenreclameborden, z.g. wettelijke borden, ^borden .van grondspeculanten, enz.
Het trachten te bereiken, dat in de Provincies, ^jvaarin no9 geen Verordening tegen ont
sierende reclame bestaat, (alsmede in de daarvoor, in aanmerking komende Gemeenten), die
alsnog zal worden ingesteld, en verder bevorderen, dat de bestaande verordeningen indien
noodig aangevuld of gewijzigd worden, zoodat zij volledig aan het doel zullen kunnen
beantwoorden, zoomede dat aan die verordeningen voldoende de hand zal worden gehouden.
IX. Het aandacht wijden aan het euvel der Lintbebouwing.
Wel wordt de wettelijke, zijde hierin, reeds door andere organisaties behandeld; de W. I. L.
zal echter ergerlijke misstanden op het gebied dej lintbebouwing kunnen vastleggen, signa-
leeren en publiceeren. Het aanleggen van een photp-archief inzake lintbebouwing.
X. Ons in verbinding stellen met buitenlandsche yereenigingen, die hetzelfde doel beoogen,
met name die in Engeland en Amerika. y