HEEMSCHUT 31 materiaal voor de les in „plantkunde" door den onderwijzer, ge holpen door enkele kinderen, werd ge kweekt. We noemden dat een „kijktuin". De schooltuin was te klein om de kinderen zelf aan het werk te zetten. De groote waarde van dat „zelfdoen", van de zelfwerkzaamheid der leerlingen, vande,,doe- school" werd langza merhand erkend. Dat „zelfdoen", dat willen onze jongens en meisjes zoo graag en waar hebben we dan mooier SCHOOLWERKTUIN TE MIDDELBURG en beter gelegenheid dan in den schoolwerk- tuin. Daar kunnen we voldoen aan den natuurlijken drang naar tuinieren, die in bijna eiken mensch is. Komt die tuinarbeid onder goede leiding, dan is hij voor de opvoeding van zeer groote waarde, van zóó'n waarde, dat in de toekomst tuinarbeid een integreerend deel van het schoolprogramma dient te worden. a Toen in een cursus-voordracht, georganiseerd door de Centrale Vereeniging in 1927, door Dr. JAC. P. THIJSSE op dit belang den narfruk werd gelegd, werd kort daarna door ons met een schoolklas op een der tuinen der Amsterdamsche Vereeniging een proef genomen. Het rapport door ons over die proefneming bij de autoriteiten ingediend, heeft tot gevolg gehad, dat niet alleen wij met tuinarbeid al^vonderdeel van het onderwijs doorgingen, doch dat het voorbeeld weldra door de hoogste ilfeerjaren van acht scholen werd gevolgd. Willen wij hier even op het nut van den schoolwerktuin nader ingaan. Al werkende in den tuin maken de kinderen d^ ontwikkeling der plant mee; ze zien de gevolgen van hun arbeid, oplettendheid en zorgde zelfwerkzaamheid bevordert de waar deering van de bodemcuituur en kweekt liefde aan voor de levende natuur. De zelf ondervonden moeite, de zorg en oplettendheid, noodig om iets te bereiken, zal hen het werk vap anderen doen eerbiedigen (voorkoming van vernieling van een anders goed). De schoolwerktuin gewent de kinderen aan orde, pegel en netheid; elk tuintje, als deel van het geheel, moet er keurig uitzien. De gereedschappen moeten netjes worden opgeborgen, gereed en in orde voor een volgende groep. Hulpvaardigheid wordt er aangekweektde sterken helpen de zwakken, de tuintjes van afwezige zieken worden bijgehouden. Een groote opvoedkundige waarde zit er in den g.emeenschappelijken arbeid in den tuin, in den ongedwongen, vnendschappelijken omgang tusschen leider en kinderen, want hier is een eenige gelegenheid om karakters te leeren kennen- en deze in goede richting te leiden. De leider ziet z'n leerlingen van een anderen kant dan in de klas en vaak komt het voor, dat de zoogenaamde „schooldomme" kinderen, die in de klas nooit naar voren komen, die gevaar

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1933 | | pagina 9