GRAFKUNST HEEMSCHUT 83 hetwelk een weldoende balsem op de schrijnende plek aanbracht, welk schrijven besluit als volgt: „Het doet mij daarom groot genoegen te. kunnen mededeelen, dat ik, reeds voor het verschijnen „van VAN KONIJNENBURG's stukje, van den Hoofdingenieur-Directeur van den Rijkswaterstaat „te Maastricht de verzekering mocht ontvangen, dat mijn bureau bij den wederopbouw van het „,oude gedeelte der brug in de gelegenheid zal worden gesteld, de noodige aanwijzingen te geven." Vertrouwen we dus dat het oude bouwwerk voor zoover de voor de doorvaart noodzakelijk geboden wijziging dit toelaat als weleer PHOENIX herboren en in een nieuw schitterend kleed uit zijn assche weder zal verrijzen. Maastricht, October 1932. W. F. H. DE HAAN. Voor zoover de stand der restauratie-techniek thans staat, is er voor de restauratie van zware en massieve gemetselde of gestapelde bouwdeelen tweeërlei mogelijkheid, te weten afbreken en zooveel mogelijk met het oude materiaal weder opbouwen in betere mortel öf de naden tijdelijk dichten en de massa onder luchtdruk volspuiten met mortel. Bij de eerste methode wordt de hoofdvorm van het bouwdeel eenigermate zooals het was toen het nieuw was, bij de tweede is meer kans op pittoreske schoonheid door behoud van door den tijd ontstane afwijkingen. In vakkringen zijn deze methoden voldoende bekend dat zij wel onder oogen gezien zullen zijn. Over dergelijke vraagstukken moet men vooral niet te lichtvaardig oordeelen. Men vergete daarbij niet, dat na restauratie de oude brug zoodanig afgeleverd dient te worden dat daar veilig een convooi vrachtwagens over kan en men rustig de nukken van de Maas kan afwachten. RED. 'w Hier leidt Begraven IVF-Nis Sterf Den 9 GRAFZERK UIT DE KERK TE WADWAAI In het algemeen verval, welke de verschillende uitingen van kunst bijzonderlijk in de tweede helft van de 19e eeuw heeft moeten doormaken, heeft wel in zéér groote mate de grafkunst ook hier in ons Nederland haar deel gehad. Weliswaar ver keerde men toen op dit terrein min of meer in een overgangs stadium tengevolge van het feit, dat het begraven in de kerkgebouwen korten tijd tevoren had opgehouden, en is het een bekend verschijnsel dat de dooden-cultus (daaronder dus ook de versiering van het graf begrepen) tot de meest vasthoudenden behoort in het bewaren van tradities; niettemin stond toch de gelegenheid open om de versiering van het graf thans door uitdrukking in hoogte en breedte op ruimeren schaal dus tot den aanschouwer te doen spreken. Maar onze kerkhoven groot en klein zijn er de toonbeelden vanhet verval van het ambacht, daarbij gevoegd de wan smaak van het publiek hebben dermate de overhand gekregen, dat verschillende kerkhoven waarlijk gruwelplaatsen van kunst geworden zijn. Met gietijzeren producten, taartendoozen van blik waarin een dito krans of een portret onder glas, slecht fantasie-smeedwerk, steenhouwwerk in wilde-, ongemotiveerde- en gedrochtvorm, modieuze letter-in-verval is men luk raak aan het „versieren" geslagen, welke wijze van versieren tot in onze dagen nog op talrijke plaatsen ruimschoots voort duurt. En dit ondanks de goede wil die bepaalde gemeente besturen toonen door verordeningen in zekeren zin een toezicht uit te oefenen, waardoor al te ernstige monstruosi teiten geweerd kunnen worden. »umv«\tD«4r tj-T A HER LE.YT BEXRA/ENTVENIS lAN WILLEM TVENIS STERF DEN JÓACVSTYANjD /020 J&.JLc_ IIMARY IACOP5DIE HVISVWE VAN TtVNIS lAN WILLE/A 1 Mttm 1615

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1932 | | pagina 9