No. 7 EN 8 ITCCAyTCpUT TTT 1932
9e JAARG. JTj. i_J L_J 1VIOV> JfT. L4- 1 JULI EN AUG.
MAANDBLAD VAN DEN BOND HEEMSCHUT
WAT HEEMSCHUT'S AANDACHT HAD
SECRETARIAAT: HEERENGRACHT 495,
AMSTERDAM. - TELEFOON 36988.
Ondanks den vacantietijd was er velerlei werk aan den winkel.
De dempdraak, die te Enkhuizen met zijn zanderige uitwerpselen den Havendijk wilde vullen
op de wijze zooals hij dit aan Purmerend's Singel deed, werd door Heemschutters opgejaagd.
Even werd hij nog gesignaleerd aan de Staaleversgracht te Enkhuizen, doch verdween toen
uit 't gezicht. Thans blijkt dat dit monster zich over den Zuiderzee-afsluitdijk naar Friesland
heeft begeven. Dit traject lag voor de hand. Nu is hij aangekomen te Bolsward. Daar te
Bolsward besloot de Gemeenteraad tegen het Advies van Burgemeester en Wethouders
te dempen het aardige oude grachtje langs de Broerestraat en Snorkstraat. Slaagt de booze
geest in zijn onnaspeurbaar schoonheidsvernielend streven, dan zijn in dit lieve Friesche
stadje meer onheilen het gevolg. In 't Mei-nummer schreven we: „Werkloosheid, dat is 't
eenig argument dat blijft. Doch als men ergens een berg zand van links naar rechts laat
verplaatsen wordt er niets bereikt en gaat niets verloren, doch als men een gracht dempt
wordt niets bereikt en gaat er wel iets verloren. En voor dat verloren gaan betaalt men
dan f50.000.meer." Dat gold de Havendijk te Enkhuizen. Voor Bolsward's grachtje geldt
hetzelfde recept; alleen het geldcijfer is f 25.000.De dempdraak doet reeds een meer
coulante aanbieding, mogelijk onder invloed van de malaise. Het Dagelijksch Bestuur zond
te dezer zake een adres aan het Provinciaal Bestuur van Friesland, verzoekende het Raads
besluit niet te willen goedkeuren.
De wegenaanleg vraagt alom belangstelling. Men behoeft de aanbestedingsrubriek der couranten
slechts te volgen om eenig inzicht te verkrijgen van wat op dit gebied gaande is. Wie per
auto Nederland bereist moet erkennen dat er heel wat gebeurt en dat er nog heel wat te
gebeuren staat en dat een groote verbetering is te constateeren inzake het sparen van
natuurschoon en rustige dorpssfeer. Wat echter ervan te denken dat de wegverbeterings-
gedachte zoo inslaat, dat deze ook op 't eiland Marken noodig wordt gevonden. Daar gaat
van de Havenbuurt naar de Kerkbuurt een allergrappigst kronkelweggetje, volkomen passend
in 't landschap. Den rustigen voetganger wordt daardoor gelegenheid gegeven de buurten in
volle pittoreske schoonheid dan zus, dan zoo te zien. En de Marker kinderkens hosseklossen
er zoo aardig over de brikken. Nu wil men daar doen net als een Russische Czaar pleegde
te doen wanneer de spoorwegingenieurs naar -zijn zin te lang zeurden; dan trok hij zijn
degen, gebruikte dien als lineaal en trok daarlangs een streep op de kaart. Zoo ook Marken's
vroedschap. Men wil een spatrechten weg maken HavenbuurtKerkbuurt, 8 M. breed,
kostende f 12.000..Dat zijn nu de rampzalige gevolgen van dien kouden winter van
eenige jaren geledentoen kwamen er op Marken echte automobielen van over 't ijs der
Gouwzee. Maar eilieve, is 't nu geen idiotisme. En wat al schoonheid onnoodig dreigt
te loor te gaan.
Vestingwerken vragen alom de aandacht Naarden is sedert de groote verkeersweg
erlangs gaat wat tot rust gekomen, doch klaar is dit vraagstuk niet. Willemstad is merk
waardig omdat dit een ontworpen vesting met erin een stad is van 1583 in tegenstelling
met vestingwerken aangebracht om een bestaande stad. De vestingwerken van Willemstad
ALLE STUKKEN, ZOOWEL DE REDACTIE
ALS HET ADVIESBUREAU BETREFFENDE,
TE ZENDEN AAN HET SECRETARIAAT.
GEWONE LEDEN, BUITENGEWONE LEDEN
EN DONATEURS ONTVANGEN DIT BLAD
GRATIS. ABONNEMENTSPRIJS VOOR NIET-
LEDEN F 5.— PER JAARGANG FRANCO PER
POST. AFZONDERLIJKE NUMMERS F 0.50,
VERKRIJGBAAR BIJ EN ADVERTENTIES TE
ZENDEN AAN DEN UITGEVER F. VAN ROSSEN,
NASSAUKADE 175, AMSTERDAM.