VERKEER VERKEERD VERKEER! HEEMSCHUT 9 Wanneer een kruidenier aan de „Zoutsloot" te Harlingen (een der weinige werkelijk mooie stadsgezichten daar aanwezig) toevallig voor een paar honderd gulden aan een tweedehandsch Ford is geraakt, dan is er verkeer, dan moet de Zoutsloot gedempt. Hij heeft zijn verlangen nog niet geuit of hij heeft al medestanders, 't geval komt in den Raad, en zit er niemand op 't vinketouw dan is er weer iets niet te vervangens verloren gegaan. Ik bedoel niets kwaad op Harlingen of de Harlingers te zeggen, had evengoed Franeker kunnen noemen, 'twelk veel pittoresker is dan Harlingen en 'twelk eigen bodendiensten heeft op Wommels en nog eenige andere van die Friesche dorpjes welke een verheugenis zijn om te zien en eene verademing om te bezoeken, tot zoolang een nieuwe school in de bekende zakelijke stijl heel het dorpsbeeld verkracht. Of Leeuwarden met de wonderlijke mooie „pijpen", (dat zijn, dit voor hen die 't niet weten, bruggen) juweelen van bouwstijl, maar hinderlijk voor de vier of vijf bakkers die eenmaal per dag wel twee of drie van die piepen (gelijk de Leeuwarders ze noemen) moeten overtrekken en daarom schreeuwengooi de gracht dicht. Met de gevolgen van dien, zie hierboven bij Harlingen. Ik bedoel ook geen kwaad op Friesland te zeggen. Ik had evengoed voorbeelden uit Noord- Holland kunnen nemen, of uit Drente of uit Zeeland. Overal is er verkeer en meent men dat daar ruim baan voor moet worden gemaakt. Verkeer. Verkeer en verkeer is twee, maar druk verkeer stelt toch zeker eischen? Och, in de stille van Eeghenstraat te Amsterdam is in één week meer verkeer, dan in een jaar in de drukke Voorstraat te Harlingen; en in een enkele week is er meer verkeer in de veel smallere Fleetstreet te Londen dan in een maand op de drukke verkeersweg, de Ceintuurbaan te Amsterdam. Iets anders is dat het eene verkeer het andere verkeer hindert. Die in een druk uur (moet ik spitsuur schrijven?) de Leidschestraat wil oversteken wordt gehinderd door het verkeer dat de natuurlijke richting van die straat volgt Daar is nooit iets aan (e veranderen, evenmin in de Leidschestraat als in de honderden andere veel minder drukke straten. Men moet een gunstig oogenblik afwachten, een geschikt overstappunt uitzoeken, het eene verkeer moet zich naar het andere verkeer regelen. Wanneer men wil gaat zulks uitstekend, soms met behulp, van de verkeersagent als in de hiervoor genoemde straat, heel vaak zonder, als op het( vlak bij die straat gelegen en niet minder drukke Leidsche boschje. De een oefent een .klein weinigje geduld, de ander tempert (al dan niet door een derde gedwongen) vaart, 't Gaat bijna altijd goed, waarschijnlijk juist door de drukte, die dwingt een ieder zich te regelen. Moeilijker is het wanneer een der partijen zich niet regelen wil. Ik noem als zoodanig de tram Dat is de meest onwillige en meest zondige verkeershindernis die men zich kan denken. Twee jongens moesten bij elkaar slapen. Na een kwartier groot kabaal, 't Bed was ruim genoeg voor twee, maar KEES wilde zijn helft juist in 't midden hebben. Zoo is de tram. Die moet juist 't midden van de straat, zoodat heel 't overige verkeer gehinderd wordt. Nog veel brutaler dan KEES. De tram rijdt soms over het trottoir, neemt een hoek zoo dat twee straten versperd zijn, of stremt met het nemen van een standplaats heel het verkeer.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1931 | | pagina 9