KAMPER-BINNENPOORT. Bij besluit van 28 Januari j.1. nam de Gemeenteraad van Amersfoort met algemeene stemmen het voorstel van Burgemeester en Wethouders aan tot oplossing van het z.g. „Kamperbinnenpoortvraagstuk", een vraagstuk, dat in den loop der jaren heel wat pennen in beweging gebracht heeft, terwijl èn de toestand, waarin het bouwwerk zich bevond, èn de verkeersbelemmering ter plaatse steeds ernstiger werden. Reeds in den aanvang der vorige eeuw, moet de toestand, waarin de Kamppoort, behoorende tot de eerste omwalling van de stad Amersfoort uit het jaar 1269, en na den stads uitleg Kamper„binnen"poort geworden, verkeerde, bedroevend geweest zijn, althans bevindt zich in de dossiers een schrijven van RUTGERIUS VAN HAMERSFELD, dat mij zöö belangrijk voorkomt, dat ik een deel daaruit hier wil laten volgen Appelant schrijft: „dat hij sedert zijn ruim zesjarig verblijf alhier, door onder scheidene en zeer geloofwaardige berigten, is geïnformeerd, dat denzelven, voor sederd eenige jaaren, van onderen, eene aanmerkelijke doordelving of mijning heeft ondergaan, waardoor hetzelve uittermate moet verzwakt zijn, daar er reeds in zijn huis, een scheur, in de muur aan de voornoemde toren zich bevind, en zulks nu nog des te meer zouden verzwakken, daar de boog thans word afgebroken, aan die zijde, waar de voorm. delving of mijning het meeste heeft plaats gehad. En daar meergenoemde Toren in 't vervolg een op zig zelf staand gebouw blijft, en aan de vele dreuning van zware rijtuigen en dilligences, benevens aan stormen en onweders onderhevig is, neemt voorm. Persoon de vrijheid (om alle gevaar daaruit zoude kunnende voortvloeyen, in tijds, zooveel mogelijk te verhoeden), zig tot UwelEd.Achtb. te wenden, met onderwerpend verzoek, daar hij zulks gaarne zoude zien, om dikwijls gen. toren af te willen breken, en met de daken te vereffenen, daar alsdan alle oogschijnende gevaar door dezen zouden voorkomen worden". Beluisteren wij in dit schrijven niet een prototype van alle mogelijke requestranten inzake verkeerstoestanden en is het niet kostelijk, hoe zelfs ook toen reeds in 1827 het „verkeer" als argument gebruikt werd, gecombineerd met dreuningen, stormen en onweders!? De Kamperbinnenpoort heeft al de aanvallen weerstaan en de op dit oogenblik bestaande steunconstructie, is inmiddels zoo vergaan, dat deze meer op den toren steunt dan omgekeerd. De geheele strijd, om de Poort gevoerd, hier uiteen te zetten, heeft weinig nut. Laat ik mij ertoe bepalen te vermelden, dat driemaal een voorstel, om tot afbraak te geraken, in den Gemeenteraad werd aangenomen en daarna bij Koninklijk Besluit vernietigd. Toen mij opgedragen werd een voorstel te doen om tot een oplossing van het Kamperbinnenpoortvraagstuk te geraken, een opdracht, die buitengewoon aanlokkelijk leek, heb ik gemeend, mij voor alles rekenschap te moeten geven in hoeverre het „verkeer" een amoveering van de Poort nu werkelijk eischte. De Langestraat te Amersfoort, een straat met een rijbreedte, varieerende van 5 tot 6 M„ dient op dit oogenblik het plaatselijk, zoowel als het z.g. „doorgaande" verkeer in de richting Zwolle. De N. R. Ct. sprak niet onaardig over de Kamperbinnenpoort als „de Poort, die uittrekkend Holland toegang geeft tot de Veluwe". De Poort zelve, die nu nog dient zoowel voor rij- als voetgangersverkeer, is 3,20 M. breed. Zien we even af van de voetgangers, (velen zouden ze liever geheel opruimen), èn stellen we vast, dat in de Poort geen voertuigen kunnen parkeeren, wat in de Langestraat zelve natuurlijk wel plaats vindt, dan blijkt, dat in de Langestraat naast zoo'n parkeerend voertuig

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1930 | | pagina 4