kan blijven al was 't slechts tot behoud van den smid-bondsrijwielhersteller-amateur- verkeersregelaar. Plan 2, met de tramlijn mede. Van Harlingen komende een nieuwe weg fantaseeren rechts van de trambaan, anders moet men die kruisen, de heele zwaai mee achterom de huizekens van Marssum, achterom de oude kerk, heel Marssum in achteraanzicht. Gek dat oude bouwwerken vóór en achter mooi zijn net als 'n dier of 'n boom en nieuwen van achteren behandeld zijn zoo van „daar wonen geen menschen". Vier huisjes naast elkaar elk met verschillende dakhelling; belangwekkend voor de Friesche Bauberatung. Dan dwars over den Noordweg au, een kruispunt erbijdan met 'n zwaai naar den grooten weg terug, als maar rechts van de trambaan om die niet te v kruisen en om de aftakking naar Menumardeerdaardelaardeel mis te loopen. Weet ge wat Peugeot bij dien weg zou doen? Net doen of hij de borden niet zag en ijskoud recht doorrollen de dorpsstraat door. Net als bij de Muidertol. Daar behoeft men nu na FLORIS VOS' belegering geen negen-en-'n-halve cent meer te betalen en nu is 't nog veel erger geworden; ieder gaat dwars door Muiden en niemand meer erom. Alleen de lus van den hoofdweg naar den Noordweg, dat is fijn om die witte café-hoek-sta-in-den-weg-kroeg te ontloopen. En hm hoelang zullen de tramlijnen in Nederland nog dienst doen? Er worden meer tramsporen opgenomen dan gelegd. Wegontwerp No. 3, scheidende 't Popta-Gasthuis, 't lieflijk hof je, in 't Noorden zeggen ze Gasthuis, dat is bij ons heel wat anders van Heringa-State, sloopende, vernielende de slotgracht, den fraaien tuin, aan kant als 'n hors d'oeuvreschotel, de sfeer en de fraaie leege weiden. Zoo iets vernielen, verknoeien van de schoonheid van Nederland doet in onzen tijd geen enkel Nederlander meer? We verslinden niet wat bestemd is onzen kinderen na te laten. Wat zouden ze zeggen. Vader waar is de schoonheid gebleven welke gij onder uw beheer hebt gehad om ze voor ons te behouden en te bewaren? Daar praten we dus niet verder over; dat'gebeurt niet, kort en goed. Ontwerp No. 4. Dat is geestig gevonden! Van de West af met de Deinumsche Peer in zicht: eerst 'n allerleukst haventje met 'n tjalk turf en een met zand, kleurig geval, gele steen walmuur met stoepetje, huisje met 'n.steentje dat iemand van 91 jaar de eerste steen legde dat doen bij ons kleine kinderen dat heele spul moet weg. 1 Dan 'n aardig, pretentieloos huis met lindeboomen ervoor en 'n timmerwinkel erin, net de weg dwars erdoor en dus weg. Dan 'n boerderij, zoo'n grappemaker met 'n hals tusschen woonhuis en schuur en met 'n paard in 't snijraam boven de buitendeur d/e ook weg en vervangen door 't wereldgenotbrengende asphalt. Dan zoo dicht bij Heringa-State dat de gracht, de omloopweg, de sfeer, bedorven wordt. Dan 'n heel fatsoenlijk nieuw huis, ook weg. En dan tot slot die mooie, groote golvende klei-weide geschonden. Hoe kan 's menschen geest zooiets bedenken! We waren weer teruggekomen aan 't gevaarlijk kruispunt toen iemand zei 't verkeersvraagstuk is moeilijk meheer, de nieuwe weg kan hier niet komme, want er zit 'n bult in de weg van wel veertig centimeters. Even 't besef: oude kerk, oud Friesch dorp, terp en ja, warempel, als men scherp acht gaf liep de weg heel flauwtjes op en af. Op de eerste wandeling heen en weer hadden we 't niet bemerkt. En dat zou een bezwaar zijn, veertig centimeter op 'n half-dorp-lengte. Moet je gebeuren wat Peugeot overkwam toen hij over Luik bij avond terugging naar Maastricht en de weg naar Visé per ongeluk bovenover nam inplaats van onderlangs en toen veertig centimeter pardon monsieur, 't was veertig meter in donker, in regen langs een

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1929 | | pagina 3