knik zonder zicht, dan staan
daar 'n college kantleden, be
lust op sensatiePeugeot weet
daarvan en gaat ze onmee-
doogenloos niet uit den weg.
Op 't kruispunt stond zoowaar
een verkeersregelaar, de dorps
veldwachter. Moet die even
weg voor iets nuttigs dan doet
't zoolang de smid van den
hoek, con amore, beste vent.
Er gaan daar op dat kruispunt
voertuigen richting Leeuwar
denHarlingen en terug en 'n
hoeveelheid Noordwaarts—
Leeuwarden en terug. Andere
mogelijkheden zijn er, doch
daar werd geen gebruik van
gemaakt.
De weg Leeuwarden
Marssum is ferm breed, be
straat, zoo een waarop Peugeot
hij deed in rond 'n jaar dik
twintig duizend kilometer
zeventig kilometer loopt; dan
komt 'n plotse vernauwing die
hij na rechts om den hoek
geroepen en gekeken tehebben
zoo doet op 30 tot 40 K.M.
en dan weer: vooruit maar.
Andersom is 't slechter. Van
een fermen weg een geleide
lijke vernauwing tot aan 't eind
een huis wel zoo crimineel
in den weg staat! Wil men
ruimte gaan maken, dan heeft
dit aan den Noordkant van
de straat geen zin. Die rooilijn
ligt net goed. Moet er ruimte
komen dan is 't oog gericht op den Zuidkant. Daar staan gerijd de groepen woninkjes
van 't Popta-Gasthuis, een' oudere groep, een latere, een gloednieuwe, 'n fraai oud
Poortje, bij elkaar iets zoodanig eigendommëlijk Friesch dat men plots beseft de dwaasheid.
De straatbreedte afgestaptDik vijf meter tusschen de voetpaden. Moet je 's morgens
tusschen 8 '/2 en 9 uur en tusschen 5 en 6 eens in de Leidschestraat en Spiegelstraat
gaan zien; goeie hemel wat 'n fietsen: en dan die tram en wat 'n wagens; maximum
snelheid 12 K.M.! Moet je de Rue Richelieu gaan zien! Dan verderop; ja, daar is
een allerakeligste vernauwing. Eerst een huis dat met voorkant trottoir gelijk staat,
dan nog zoo een en dan wat achteruit 'n cavalje dat als smederij gebruikt wordt dat
Ffloevtum
STATE
tent
DE DORPSPLATTEGROND VAN MARSSUM MET DE
VERSCHILLENDE WEGPLANNENVOORBEELD VAN
OVERDREVEN WEGVERBETERING