AFB. 35. HET MANGELEN OP MARKEN
GESCHIEDT NOG OP ZEER OUDER-
WETSCHE WIJZE MET MANGELROL
EN MANGELBORD
ziel werkte, zijn vrouw en kinderen moesten toch te eten hebben. Als men nu nagaat,
dat het besnijden van een paar klompen mingtens 7 uur ingespannen werk vraagt en
dat er maar een luttele f 2.— voor betaald wordt, zoodat met moeite een uurloon van
een kwartje kan worden gehaald, dan kan men wel begrijpen, dat ook PlET DE ROOS
het geprobeerd heeft met „uit werken te gaap aan den dijk bij de Zuiderzeewerken".
Maar het beviel hem er niets, want hij joelde zich steeds weer aangetrokken tot
zijn houtsnijwerk! Waarom ook hier geen middelen beraamd dezen houtsnij-virtuoos
en zijn gezin voor armoede te bewaren? Ookj hij zou een productief werker zijn voor
„Heemschut" wanneer deze vereeniging op voprgaan van haar Duitsche en Zweedsche
zustervereenigingen zich het lot van de Nederlandsche volkskunst aantrok. Evenals
oude JAN de Marker, die reeds in zijn kinderjaren naar Urk kwam en heel zijn leven
gewijd heeft aan „d'eedle schaerkonst" (afb. 30). Nog kan men er den ouden man treffen
in het kneuterige tuintje voor zijn oud Urk^r huisje, zich koesterend in het stovende
f
i
AFB. 34. EEN DER MOOIE MANGELBORDEN.
WELKE PIET DE ROOS MET ZIJN
SCHEERMES BESNEDEN HEEFT
t
AFB. 36. OUDE JAN DE MARKER, DE
PAPIERKNIPPER VAN URK AAN HET WERK
1 AFB. 37. DE MARKER PINKSTERKROON IS
OOK EEN MERKWAARDIG VOORWERP
VAN VOLKSKUNST