HEEMSCHUT, VOLKSKUNST EN DE DROOGLEGGING DER ZUIDERZEE, D. J. VAN DER VEN. e drooglegging der Zuiderzee heeft in haar bestaans-bedreiging van den visscherman en zijn gezin althans dit goede reeds gebracht, dat in de zorgelijkheid voor de toekomst, de band met het stijlvolle verleden weer versterkt is in het weer algemeen hervatten van kantklossen en borduren onder deskundige leiding van mevrouw DE JAGER— MEEZENBROEK, die ook zorgt voor een afzetgebied der Marker kant-producten en daarin boven verwachting tot op heden mocht slagen. Wij zien hier dus een Nederlandsch pogen om producten van Nederlandsche volkskunst van den maker tot den kooper te brengen onder volle garantie van „echtheid". Het is een loffelijk streven, dat overal ondersteuning verdient, want zoo ergens, dan is in deze richting voor heele gezinnen, die door de drooglegging der Zuiderzee getroffen worden, een nieuwe bestaansmogelijkheid te creeërenMits de zaak dan ook breed wordt aangepakt en vereenigingen als Heemschut en Het Neder landsch Openluchtmuseum hun medewerking toezeggen en een actief aandeel nemen in de bevordering en verbreiding van echte Zuiderzee-, eiland en -kustproducten, waaraan een zekere volkskunstwaarde niet ontzegd kan worden. Gij denkt mogelijk, dat deze propaganda-arbeid en deze commerciëele bemoeiingen buiten de sfeer der werkzaam heden van deze vereenigingen ligt? Het buitenland is er om U te bewijzen, dat men zoowel in Scandinavië als Saksen er geheel anders over denkt en dat het juist de directies der Openluchtmusea en der Musea voor Volkskunst zijn, die in samenwerking met Heemschut-bonden hier zeer actief en met groot succes werkzaam zijn. Doch voor ik over deze werkzaamheden iets meer vertel, wil ik nog iets zeggen over enkele typische Marker volkskunst-producten, die ook door de eilanders zelf als „echt oud Markensch" worden gequalificeerd. Tot die meest karakteristieke borduurpatronen, behoort het schip met 5, 6, 8, 15 ja zelfs met 18 matroosjes, die er in geometrische figuurtjes opgesteld staan in de masten welke feestelijk getooid zijn met vlaggen en die wonderlijk genoeg in top vogeltjes met „kraaienboom"-staarten voeren. Dit scheepjesmotief is algemeen verwerkt in de pronkspreitjes en pronkbedden. Ik ver eeuwigde in de Zuiderzeefilm een exemplaar van 1924 (afb. 25) om te doen uitkomen, dat ook van recenten datum dergelijke merk-lappen dateeren, die precies dezelfde motieven hebben als voor drie honderd en meer jaren, zooals de merk-lap van 1640 bewijst, waarop we ook reeds het „scheepje met matroosjes" aantreffen. De primitieve spreuken-zin triomfeert ook in deze bedspreitjes en zoo leest men onder dat scheepje in bijna iedere Marker binnenkamer: Een ander spreitjespatroon ook van 1924 is meer van landelijken aard en laat ons een arcadisch tafereel zien (afb.. 26). Een pofbroek-jongetje, vergezeld van een Dit Schip is Gebouwd Zonder Steen of Zonder Hout Zonder figuren Alst Nooit Vergaat Zalt Eeuwig Duren. DOOR (Met afbeeldingen naar film-foto's van W. P. Schefer.) (Vervolg en Slot).

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1929 | | pagina 2