ongerechtigheden en daarna draaide hij er z'n draadje in den rustigen pas van den al
maar achteruitgaanden lijntrekker in den bloemrijken hof aan den voet van de zware
Elburger vischpoort, die evenals te Harderwijk met een schichtig flikkerlicht de
visscherman den veiligen weg wijst naar het kalme Elburger haventje. Ook in de
lijnbaan-keet had de moderne tijd zijn intrede reeds gedaan. Een electromotor dreef
snorrend het 'wiel rond, zoodat hier niet meer een jongen als weleer MlCHIEL
ADRIAANSZ DE RUYTER het groote wiel draaide. Ondanks die electromotor-aanwezigheid
maakte de werkplaats nog een heel ouderwetschen indruk, niet het minst in het „gelijk
op" werken van baas en knechts in een bijna historisch geworden vorm van dikwijls
geïdealiseerde plattelandsche klein-industrie.
Met het verlies van zijn nog in „bedrijf zijnde lijnbaan, zal Elburg als voormalige
zee-veste weer een zeekust-karakteristiek minder hebben. Oudtijds waren vooral met
Marken de betrekkingen zeer levendig en vele Marker visscherlieden deden hun inkoopen.
te Elburg. Nijkerker stoelen en Elburger mangelplanken moeten nog in vele Marker
inboedels aanwezig zijn, maar beide stadjes hebben hun tijd aanvoelend zich
steeds meer van de zee teruggetrokken, metamorphoseerden zich in Noord-Veluwsche
markplaatsen, die in de komende jaren ook voor het nieuwe polderland in wijden
omtrek de, aangewezen centra zullen worden. Al ziet de verdere toekomst er ook voor
die kustplaatsen, evenals voor Urk en Marken rooskleurig uit, veel armoede zal toch
in de overgangsperiode te bestrijden zijn! En daarom is het toe te juichen, dat het
Westkappelsche voorbeeld navolging heeft gevonden te Elburg, waar ook reeds
pogingen in het werk zijn gesteld om in de kant-industrie een bron van bestaan te
vinden. Wat wij thans zien gebeuren in Westkappel, 's Gravenmoer, Elburg en op Marken
is het scheppen van eën op hedendaagschc volkskunst gebaseerde huis-nijverheid.
AFB. 40. OOK DE LIJNBAAN TE ELBURG ZAL WEL SPOEDIG DOOR DE
DROOGLEGGING NIET MEER WERKEN