V
i
RUU
O]
MAANDBLAD VAN DEN BOND HEEMSCHUT
idom ten behoeve van
Echter van DIRK SMIT
|eeg op 31 Maart 1848
[oor erving maar door
an. 1855 eigenaar van
tand.
eduwe HlLLETJE SMIT
loekhuis met achterhuis
Iwaarde van f 6000.—
fbliek verkocht en werd
bedrag van f 15005.
i, JOHANN CHRISTIAN,
|ers, dat de Vereeniging
kocht.
BB gevestigd. Op hoek-
jehad, het bekende rijm
|n, heeft zich niet voor
of van deze bakkerij
[gebakken brood heeft
S huurder naar ALBERT
lakker verbeeldt.
Bracht, maar loopt door
één hand waren kon
Icst in 1812 het geval.
:d gesticht. Want de
:rmelden overigens de
:ten we zeker, dat hij
Deze werd in 1848
:n winkelbedrijf, welk
ging ze kocht. Lange
el uit de huurbedragen
ijs van de onjuistheid
n eigenaar beteekent.
Meel daarvan moet aan
izelve.
Boekhuis is reeds jaren
Sjedekking grootendeels
an, terwijl inwendig de
ld in een staat, waardig
C. Visser.
SECRETARIAAT: SINGEL 119, AMSTERDAM. - - TELEFOON 46586
5de JAARGANG FEBR. 1928 No. 2
EEN DAM IN DEN AMSTEL.
Bij geruchte vernamen wij dat er in den Amstel een dam dreigde te komen en zijn op
inlichtingen uitgegaan. Wie Amsterdam Westwaarts verlaat per spoortrein of langs
den bekenden weg richting Haarlem, ziet kort buiten de stad een zanddijk. Dit is een
deel van den in aanleg zijnden ringspoorweg om Amsterdam, welke een station zal
verkrijgen aan den Zuidkant der stad en dan verder aansluit op de spoorbaan van
Amsterdam richting Goor. Deze nieuw te maken ceintuurbaan om de stad zal op een
bepaald punt den Amstel moeten kruisen. Beziet men dit op de kaart dan is voor de
hand liggend om als kruispunt te kiezen een recht stuk in den Amstel omdat men daar
kan volstaan met een brug zonder meer. Dit heeft men niet gedaan. Men heeft als
kruispunt uitgekozeneen vrij scherpe bocht, de fraaie Amstelbocht, die elke Amster
dammer die wel eens iets aan watersport gedaan heeft, ongetwijfeld kent. Omdat nu
de scheepvaart ernstig belemmerd wordt door een brug in een bocht, heeft men be
dacht deze bocht te moeten afsnijden, dus een rechte verbinding erbij te maken met
tot resultaat dat de spoorbaan dan twee keer het water kruisen moet, te weten de
oorspronkelijke Amstelbedding en de nieuw te graven rechte verbinding. Terwille van
de watersport en mogelijk ook voor andere doeleinden is men ertoe gekomen de nieuw
te graven rechte verbinding flink breed te maken en met een beweegbare brug. Als
laatste nieuws zou dan dwars door de Amstelbedding een zanddijk komen die wel 7 M.
hoog boven den waterspiegel zal uitsteken. Het ligt voor de hand dat dan zoowel
voor het verkeer te water als te land het landschap ter plaatse op grove wijze zal
worden bedorven. Ons dunkt dat de eenige mogelijkheid om van dit akelige vraagstuk
nog iets goeds tot stand te brengen is, inplaats van een dam een brug te maken en
wel een zoodanige dat deze het uitzicht over de aloude rivier zoo min mogelijk be
lemmert. In dezen zin is een verzoekschrift gericht door Heemschut's Bestuur aan den
Minister van Waterstaat. Drie prentjes in dit blad afgedrukt illustreeren het geval.
n