WORDT LID VAN DEN BOND HEEMSCHUT. dus, met een competente jury en met zoodanige prijzen, dat de eerste krachten uit het land tot mededinging worden geprikkeld. Het object is wel een offer waard en wat er zal komen, staat er voor iedereen en voor langen tijd en zal ook voor het nageslacht getuigenis afleggen of het Maastricht van nu de hooge beteekenis en de groote verantwoordelijkheid van zijne cultureele erfenis heeft begrepen en deze erfenis waard is. Maar zooals reeds betoogd, dit laatste slechts dan, wanneer alle mogelijkheden tot behoud zijn uitgeput. Zoolang nog eenige twijfel aan deze noodzakelijkheid kan bestaan mag geen onherroepelijke daad gesteld worden, die wanneer het te laat is misschien zou blijken overbodig te zijn geweest, 't Is onbegrijpelijk, waarom van sommige zijden zoo halstarrig aangedrongen wordt op het hals over kop nemen van eene beslissing tot afbreken, die ook om de volgende redenen minstens voorbarig genoemd kan worden In het tractaat met België wordt Nederland de verplichting opgelegd om de Zuid-Willemsvaart en het Kanaal Luik-Maastricht op zijn gebied in te richten voor schepen van 1000 ton. Na de verwikkelingen, die dat tractaat op zijde geschoven hebben is door Nederland tot het Juliana-kanaal en de Maaskanalisatie besloten, die bovenstaande verbeteringen aan Zuid-Willemsvaart en Luiker kanaal, althans voor Nederland overbodig maakte. Daarna is door beide regeeringen het tractaat toch weer ongewijzigd onderteekend en wacht nu nog slechts op de bekrachtiging der Staten- Generaal. Indien België, aan de hand van dit tractaat, vasthoudt aan de eisch: ver betering Zuid-Willemsvaart en Luikerkanaal (en het is in België en ook in Limburg een publiek geheim, dat België dit in het belang van Antwerpen zal doen, in verband met de verbinding Kempensch kanaalZuid-Willemsvaart—Luikerkanaal, waardoor dus Antwerpen in verbinding gebracht is met het Luiker industriebekken) dan is de Maas kanalisatie misschien een secundair belang geworden (althans ten Zuiden van Maastricht) en komt de noodzakelijkheid van verandering der Maasbrug in een geheel ander licht te staan. Maastricht, Maart 1926. W. J. SANDHöVEL, Architect.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1926 | | pagina 10