WORDT LID VAN DEN BOND HEEMSCHUT.
dus, met een competente jury en met zoodanige prijzen, dat de eerste krachten uit het
land tot mededinging worden geprikkeld. Het object is wel een offer waard en wat er
zal komen, staat er voor iedereen en voor langen tijd en zal ook voor het nageslacht
getuigenis afleggen of het Maastricht van nu de hooge beteekenis en de groote
verantwoordelijkheid van zijne cultureele erfenis heeft begrepen en deze erfenis waard is.
Maar zooals reeds betoogd, dit laatste slechts dan, wanneer alle mogelijkheden
tot behoud zijn uitgeput. Zoolang nog eenige twijfel aan deze noodzakelijkheid kan
bestaan mag geen onherroepelijke daad gesteld worden, die wanneer het te laat is
misschien zou blijken overbodig te zijn geweest, 't Is onbegrijpelijk, waarom van sommige
zijden zoo halstarrig aangedrongen wordt op het hals over kop nemen van eene beslissing
tot afbreken, die ook om de volgende redenen minstens voorbarig genoemd kan worden
In het tractaat met België wordt Nederland de verplichting opgelegd om de
Zuid-Willemsvaart en het Kanaal Luik-Maastricht op zijn gebied in te richten voor
schepen van 1000 ton. Na de verwikkelingen, die dat tractaat op zijde geschoven
hebben is door Nederland tot het Juliana-kanaal en de Maaskanalisatie besloten, die
bovenstaande verbeteringen aan Zuid-Willemsvaart en Luiker kanaal, althans voor
Nederland overbodig maakte. Daarna is door beide regeeringen het tractaat toch weer
ongewijzigd onderteekend en wacht nu nog slechts op de bekrachtiging der Staten-
Generaal. Indien België, aan de hand van dit tractaat, vasthoudt aan de eisch: ver
betering Zuid-Willemsvaart en Luikerkanaal (en het is in België en ook in Limburg
een publiek geheim, dat België dit in het belang van Antwerpen zal doen, in verband
met de verbinding Kempensch kanaalZuid-Willemsvaart—Luikerkanaal, waardoor dus
Antwerpen in verbinding gebracht is met het Luiker industriebekken) dan is de Maas
kanalisatie misschien een secundair belang geworden (althans ten Zuiden van Maastricht)
en komt de noodzakelijkheid van verandering der Maasbrug in een geheel ander licht
te staan.
Maastricht, Maart 1926. W. J. SANDHöVEL, Architect.