Wetgeving
Erfgoedwet
Omgevingswet
Spoorvervoer Oost-Nederland
Een nieuwe Erfgoedwet zal in 2016 de Monumentenwet 1988
vervangen. Ook de Wet tot behoud van het Cultuurbezit en
enkele andere regelingen voor musea en teruggave van gesto
len cultuurgoederen worden ondergebracht in de nieuwe wet.
Heemschut is voor een integrale wetgeving op het gebied
van cultureel erfgoed en ziet kansen om de bescherming van
interieurs, mobiel erfgoed en wederopbouwerfgoed beter te
regelen. Heemschut is op een aantal informatiebijeenkom
sten en overlegrondes geweest bij zowel de Rijksdienst voor
het Cultureel Erfgoed als het Ministerie van OCW. Heemschut
heeft bovendien met Tweede Kamerleden gesproken over onze
standpunten ten aanzien van de Erfgoedwet.
Het kabinet is in 2011 gestart met de stelselherziening van
het omgevingsrecht. Met deze herziening wil het kabinet een
stelsel opbouwen met eenvoudige en gemakkelijk te begrijpen
regels voor de fysieke leefomgeving. Op 17 juni 2014 is het
wetsvoorstel Omgevingswet naar de Tweede Kamer gestuurd.
De Tweede Kamerleden hebben de standpunten en zorgen van
Heemschut zorgvuldig in de vragen naar de Minister verwerkt.
Een en ander heeft geleid tot een motie tot het verplicht stel
len van een gemeentelijke structuurvisie. Lobbywerk van onder
andere Heemschut heeft gezorgd voor de mogelijkheid tot het
instellen van een integrale adviescommissie voor Ruimtelijke
Kwaliteit.
Voorst is Heemschut betrokken bij de totstandkoming van
de achterliggende uitwerking in AMVB's via het Overleg l&M
(ministerie van Infrastructuur en Milieu). Meteen Kamerlid van
de VVD heeft Heemschut een werkbezoek gebracht aan Ber
gen op Zoom.
Het vracht- en personenvervoer per spoor neemt in Nederland
sterk toe. Het Rijk heeft aangegeven dat er meer vrachtvervoer
over de Betuwelijn moet plaatsvinden en wil ook het spoor tus
sen Eist en Oldenzaal geschikt maken hiervoor. De beoogde
nieuwe route gaat door Arnhem, en/of Zutphen en Deven
ter naar Twente. Heemschut is al vanaf voorjaar 2012 bezig
geweest met de problematiek rond de toename van de overlast
van het groeiende treinverkeer en de ruimtelijke, landschap
pelijke en cultuurhistorische effecten van extra voorzieningen.
Er is gewezen op de schadelijke gevolgen voor de gebouwen
langs de spoorbaan en de landschappelijke en cultuurhistori
sche waarden ter plaatse. Ze heeft gevraagd om extra onder
zoek naar schade aan gebouwen door trillingen. Dat onder
zoek is er gekomen. Ook wees Heemschut op de effecten op
het landschap van de variantroutes ten westen en oosten van
Bathmen. Uiteindelijk heeft de Staatssecretaris in juli 2014
besloten tot uitstel van een besluit over de nieuwe goederen
route tot het jaar 2021.
HEEMSCHUT JAARVERSLAG 2014 7