Wetgeving Erfgoedwet Omgevingswet Spoorvervoer Oost-Nederland Een nieuwe Erfgoedwet zal in 2016 de Monumentenwet 1988 vervangen. Ook de Wet tot behoud van het Cultuurbezit en enkele andere regelingen voor musea en teruggave van gesto len cultuurgoederen worden ondergebracht in de nieuwe wet. Heemschut is voor een integrale wetgeving op het gebied van cultureel erfgoed en ziet kansen om de bescherming van interieurs, mobiel erfgoed en wederopbouwerfgoed beter te regelen. Heemschut is op een aantal informatiebijeenkom sten en overlegrondes geweest bij zowel de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed als het Ministerie van OCW. Heemschut heeft bovendien met Tweede Kamerleden gesproken over onze standpunten ten aanzien van de Erfgoedwet. Het kabinet is in 2011 gestart met de stelselherziening van het omgevingsrecht. Met deze herziening wil het kabinet een stelsel opbouwen met eenvoudige en gemakkelijk te begrijpen regels voor de fysieke leefomgeving. Op 17 juni 2014 is het wetsvoorstel Omgevingswet naar de Tweede Kamer gestuurd. De Tweede Kamerleden hebben de standpunten en zorgen van Heemschut zorgvuldig in de vragen naar de Minister verwerkt. Een en ander heeft geleid tot een motie tot het verplicht stel len van een gemeentelijke structuurvisie. Lobbywerk van onder andere Heemschut heeft gezorgd voor de mogelijkheid tot het instellen van een integrale adviescommissie voor Ruimtelijke Kwaliteit. Voorst is Heemschut betrokken bij de totstandkoming van de achterliggende uitwerking in AMVB's via het Overleg l&M (ministerie van Infrastructuur en Milieu). Meteen Kamerlid van de VVD heeft Heemschut een werkbezoek gebracht aan Ber gen op Zoom. Het vracht- en personenvervoer per spoor neemt in Nederland sterk toe. Het Rijk heeft aangegeven dat er meer vrachtvervoer over de Betuwelijn moet plaatsvinden en wil ook het spoor tus sen Eist en Oldenzaal geschikt maken hiervoor. De beoogde nieuwe route gaat door Arnhem, en/of Zutphen en Deven ter naar Twente. Heemschut is al vanaf voorjaar 2012 bezig geweest met de problematiek rond de toename van de overlast van het groeiende treinverkeer en de ruimtelijke, landschap pelijke en cultuurhistorische effecten van extra voorzieningen. Er is gewezen op de schadelijke gevolgen voor de gebouwen langs de spoorbaan en de landschappelijke en cultuurhistori sche waarden ter plaatse. Ze heeft gevraagd om extra onder zoek naar schade aan gebouwen door trillingen. Dat onder zoek is er gekomen. Ook wees Heemschut op de effecten op het landschap van de variantroutes ten westen en oosten van Bathmen. Uiteindelijk heeft de Staatssecretaris in juli 2014 besloten tot uitstel van een besluit over de nieuwe goederen route tot het jaar 2021. HEEMSCHUT JAARVERSLAG 2014 7

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 2014 | | pagina 7