klapbank, waar de dorpsroddels kunnen worden uitgewisseld. In de oudejaarsnacht van 1999
op 2000 werd het Viskot door vandalen vernield. De Borsselse bevolking heeft de wijze
spreuk hoort, ziet en zwijgt in praktijk gebracht, zodat de daders van de vernielingen nooit
zijn achterhaald. De gemeente heeft de schade aan dit monument echter weer hersteld.
Hiermee was een bedrag van 20.000,- gemoeid. De restauratie was net voltooid toen de
landelijke Heemschut-excursie een bezoek bracht aan het dorp. Het gemeentebestuur,
eigenaar van het Viskot hoefde zich dus niet te schamen. Helaas is kort na de voltooiing van
de restauratie weer schade aan het gebouwtje toegebracht. Ook deze schade is inmiddels weer
hersteld.
Borsele, boerderij Veldzicht
In de nabijheid van het Zuid-Bevelandse dorp Borsele ligt de boerderij Veldzicht, die destijds
door de Provinciale Energie Maatschappij werd aangekocht om er een tweede kerncentrale te
kunnen bouwen. Tijden zijn veranderd en van de bouw van een tweede centrale is geen sprake
meer. Integendeel, de reeds bestaande zal spoedig worden stilgelegd. Intussen is de boerderij
steeds verder in verval geraakt. De monumentale schuur is ingestort en kan als verloren
worden beschouwd. Het uit 1840 stammende woonhuis is echter nog in redelijke staat. In
dat woonhuis zijn de woonkamer, de eetkamer, gang en W.C. volledig bekleed met antieke
tegeltjes. In deze betegeling is een aantal tableaus opgenomen, met in hoofdzaak bijbelse
taferelen. Deze betegeling is over het algemeen in redelijke staat, maar begint hier en daar los
te laten. Er zullen spoedig maatregelen moeten worden genomen om verder verval te
voorkomen. De boerderij is inmiddels in handen van de gemeente Borsele en Heemschut
tracht het gemeentebestuur te bewegen zich snel over deze boerderij te ontfermen en de
nodige reparaties uit te voeren.
Vlissingen: Zeevaartschool
De Noordzeeboulevards van Vlissingen hebben een unieke ligging op het zuiden en aan de
drukke scheepvaartroute van en naar Antwerpen. Het wonen aan deze boulevards is dan ook
erg in trek. De laatste jaren rijst de ene na de andere woontoren uit de grond. De hoogste reikt
tot 80 meter boven het maaiveld. Op de Boulevard staat een zeevaartschool, waar
koopvaardij-ofïïcieren worden opgeleid. Het bestuur van de Hogeschool Zeeland, eigenaar
van de school, wil de opleiding echter verplaatsen naar haar hoofdgebouw, elders in
Vlissingen. Gevreesd moet worden dat na de verplaatsing het oude gebouw zal moeten wijken
voor nog meer woontorens. Heemschut schaart zich achter de velen die er bij het
gemeentebestuur voor hebben gepleit het karakteristieke gebouw onaangetast te laten.
Het gemeentebestuur zegt niet de intentie te hebben het pand te laten verdwijnen, maar om het
beter te kunnen beschermen pleit Heemschut voor een gemeentelijke monumentenlijst, waarin
het gebouw dient te worden opgenomen. Op deze wijze kan het effectief worden bewaard
voor aantasting. Het gemeentebestuur wil echter zover niet gaan en stelt voor één en ander in
een beeldkwaliteitsplan vast te leggen. Heemschut wijst er echter op dat een monumentenlijst
grotere juridische waarde heeft en daarom de voorkeur verdient. Verdere ontwikkelingen
zullen nauwgezet in de gaten worden gehouden. Inmiddels heeft de projectontwikkelaar laten
weten mogelijkheden te zien het karakteristieke gedeelte van de gebouwen te behouden.
Middelburg: Slopen langs het spoor
De gemeente Middelburg heeft een herinrichtingplan ontwikkeld voor de smalle strook grond
tussen het Kanaal door Walcheren en de spoorlijn Vlissingen-Roosendaal. In dit gebied zal
een busstation worden aangelegd en zullen het kantoor van het Waterschap De Zeeuwse
Eilanden en een nieuw stadskantoor worden gebouwd. Met de uitvoering van deze plannen
zal begin 2001 worden gestart. De uitvoering van deze plannen betekent wel dat het terrein
schoon moet worden opgeleverd, alleen het NS-station (een rijksmonument) kan worden
gehandhaafd. Wat zal moeten verdwijnen zijn een gietijzeren hoge brug over de spoorlijn, de
voormalige goederenloods, die nu als dansschool in gebruik is, en een niet meer in gebruik
30