tussen het emplacement en de woonwijk. Volgens het geldende bestemmingsplan
kan aan de noordkant van het P+R terrein gebouwd worden tot maximaal 12.1 m.
Tussen het bestaande kantoor en de voetgangerstunnel naar het perron is een
bouwplan ontwikkeld voor een kantoor met een hoogte van 17.6 m. Een hoogte die
de buurtvereniging een aantasting vindt van de beschermde status van de woonwijk.
Verder wordt door de NS en de BWL een bouwplan ontwikkeld voor woningen en
bedrijfjes op de plaats van de vroegere locomotievenloods. Naast uitbreiding van het
woningarsenaal van Leeuwarden wordt dit gebouw van 175 m lengte benut als
geluidsscherm tussen het spoorlawaai en de bestaande woonwijk. Verder zijn er
plannen om het P+R terrein te bebouwen met kantoren. Dit alles is voor ons
aanleiding om ons nader in de materie te verdiepen.
Gorredijk, de Koombeurs
In het centrum van Gorredijk, op de hoek van Compagnonsvaart en de Hoofdstraat
heeft in het verleden het logement "De Koombeurs" gestaan. Het logement heeft zijn
bekendheid gekregen door de vlammende redevoeringen die de socialistische
voorman Domela Nieuwenhuis daar heeft gehouden. Door bouwvalligheid is een
deel van het pand gesloopt en is vervangen door een bouwwerk met trekken van de
Amsterdamse school. Weer later is het pand (mede door oorlogsschade) grotendeels
bekleed met platen. Voor het centrum van Gorredijk een weinig verheffend aanzien.
Door de bouwontwikkelingen rond de Markt kwam ook dit deel van Gorredijk voor
een renovatie in aanmerking. Het plan was het hoekpand te slopen en in navolging
van wat langs de Compagnonsvaart is gebouwd, nieuwbouw te plegen. Dit ging een
groep, met de historie van deze plek begane Gorredijksters net iets te ver. Zij wilden
het oude Logement met de klokgevels weer in ere herstellen. Door de PC is met de
gemeente Opsterland, eigenaar van het pand, overlegd en thans wordt er op een plan
gestudeerd om het huidige pand van de platen te ontdoen en te trachten het nog
aanwezige pand op te knappen.
Dokkum, gemeentehuis met parkeerplaatsen.
Bij het bestaande historische gemeentehuis van Dokkum zal een nieuw gemeentehuis
gebouwd worden met een niet onaanzienlijk aantal parkeerplaatsen. Hiervoor zal het
niet meer gebruikte belastingkantoor en een aantal aanpalende panden worden
gesloopt. De bouw van het gemeentehuis is in goede handen bij architect Gunnar
Daan. Knelpunt is het aantal parkeerplaatsen. In de plannen wordt uitgegaan van 104
parkeerplaatsen terwijl de gemeente Dokkum juist als beleid heeft de historische
binnenstad autoluw te maken. Hiervoor liggen op korte afstand van de binnenstad
een viertal parkeerplaatsen, die naar onze mening nog jarenlang in de
parkeerbehoefte kunnen voorzien. Inmiddels zijn de nieuwbouwplannen en de
plannen voor de grote parkeerplaats van elkaar losgekoppeld, waardoor de
bouwplannen niet vertraagd kunnen worden door de protesten tegen het parkeren.
Zodra de plannen voor het te grote parkeerplaats weer actueel worden zal de PC weer
alle zeilen bijzetten om samen met de bewoners tot een gunstig eindresultaat te
komen.
Harlingen, Havenkwartier
In het Harlinger Havenkwartier worden plannen ontwikkeld voor woningbouw.
Harlingen krijgt een geheel nieuwe "sky-line" en dat is ook broodnodig in deze voor
een deel verpauperde wijk. Het gebied wordt beheerst door het oude belastingkantoor
en het weeshuis, twee gebouwen die in de geschiedenis van Harlingen van betekenis
zijn geweest. In dit deel van het Havenkwartier werd rond 1500 een Blokhuis
gebouwd voor verdediging van de stad. In het oude weeshuis zijn daarvan nog
elementen zichtbaar. Vóór eventuele sloop van het weeshuis zal toch op zijn minst