tussen het emplacement en de woonwijk. Volgens het geldende bestemmingsplan kan aan de noordkant van het P+R terrein gebouwd worden tot maximaal 12.1 m. Tussen het bestaande kantoor en de voetgangerstunnel naar het perron is een bouwplan ontwikkeld voor een kantoor met een hoogte van 17.6 m. Een hoogte die de buurtvereniging een aantasting vindt van de beschermde status van de woonwijk. Verder wordt door de NS en de BWL een bouwplan ontwikkeld voor woningen en bedrijfjes op de plaats van de vroegere locomotievenloods. Naast uitbreiding van het woningarsenaal van Leeuwarden wordt dit gebouw van 175 m lengte benut als geluidsscherm tussen het spoorlawaai en de bestaande woonwijk. Verder zijn er plannen om het P+R terrein te bebouwen met kantoren. Dit alles is voor ons aanleiding om ons nader in de materie te verdiepen. Gorredijk, de Koombeurs In het centrum van Gorredijk, op de hoek van Compagnonsvaart en de Hoofdstraat heeft in het verleden het logement "De Koombeurs" gestaan. Het logement heeft zijn bekendheid gekregen door de vlammende redevoeringen die de socialistische voorman Domela Nieuwenhuis daar heeft gehouden. Door bouwvalligheid is een deel van het pand gesloopt en is vervangen door een bouwwerk met trekken van de Amsterdamse school. Weer later is het pand (mede door oorlogsschade) grotendeels bekleed met platen. Voor het centrum van Gorredijk een weinig verheffend aanzien. Door de bouwontwikkelingen rond de Markt kwam ook dit deel van Gorredijk voor een renovatie in aanmerking. Het plan was het hoekpand te slopen en in navolging van wat langs de Compagnonsvaart is gebouwd, nieuwbouw te plegen. Dit ging een groep, met de historie van deze plek begane Gorredijksters net iets te ver. Zij wilden het oude Logement met de klokgevels weer in ere herstellen. Door de PC is met de gemeente Opsterland, eigenaar van het pand, overlegd en thans wordt er op een plan gestudeerd om het huidige pand van de platen te ontdoen en te trachten het nog aanwezige pand op te knappen. Dokkum, gemeentehuis met parkeerplaatsen. Bij het bestaande historische gemeentehuis van Dokkum zal een nieuw gemeentehuis gebouwd worden met een niet onaanzienlijk aantal parkeerplaatsen. Hiervoor zal het niet meer gebruikte belastingkantoor en een aantal aanpalende panden worden gesloopt. De bouw van het gemeentehuis is in goede handen bij architect Gunnar Daan. Knelpunt is het aantal parkeerplaatsen. In de plannen wordt uitgegaan van 104 parkeerplaatsen terwijl de gemeente Dokkum juist als beleid heeft de historische binnenstad autoluw te maken. Hiervoor liggen op korte afstand van de binnenstad een viertal parkeerplaatsen, die naar onze mening nog jarenlang in de parkeerbehoefte kunnen voorzien. Inmiddels zijn de nieuwbouwplannen en de plannen voor de grote parkeerplaats van elkaar losgekoppeld, waardoor de bouwplannen niet vertraagd kunnen worden door de protesten tegen het parkeren. Zodra de plannen voor het te grote parkeerplaats weer actueel worden zal de PC weer alle zeilen bijzetten om samen met de bewoners tot een gunstig eindresultaat te komen. Harlingen, Havenkwartier In het Harlinger Havenkwartier worden plannen ontwikkeld voor woningbouw. Harlingen krijgt een geheel nieuwe "sky-line" en dat is ook broodnodig in deze voor een deel verpauperde wijk. Het gebied wordt beheerst door het oude belastingkantoor en het weeshuis, twee gebouwen die in de geschiedenis van Harlingen van betekenis zijn geweest. In dit deel van het Havenkwartier werd rond 1500 een Blokhuis gebouwd voor verdediging van de stad. In het oude weeshuis zijn daarvan nog elementen zichtbaar. Vóór eventuele sloop van het weeshuis zal toch op zijn minst

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 2000 | | pagina 15