echter worden teruggebracht naar 2,4 miljoen. Na een
bezuiningsronde door de architect en de gekozen
aannemer werden de restauratiekosten echter op
2,9 miljoen geschat, waarop de eigenaar helaas
besloot alsnog tot sloop over te gaan. De boerderij
staat er nog, maar voor hoelang wordt steeds minder
zeker.
Hoge Snelheidslijn (HSL)
Na de vaststelling van het tracé door de Tweede
Kamer heeft de provinciale commissie Zuid-Holland
het traject op onderdelen verkend. In weerwil van
eerdere vermoedens blijkt uit deze verkenningen
dat een groot gedeelte van het traject minder schade
toebrengt aan cultuurhistorische waarden dan eerder
gedacht. Wel wordt de openheid van het landschap
ernstig aangetast, doordat het tracé in het gedeelte
ten noorden van Rotterdam op een aantal plaatsen
op hoge dijken of viaducten is gelegen.
Ten zuiden van Rotterdam vindt de aantasting van
het landschap met name plaats in de kleine polder
van het Develgebied, die door de HSL volkomen
in tweeën wordt gedeeld. Ook de manier waarop de
HSL daar onder de Oude Maas verdwijnt, doet grote
afbreuk aan de landschappelijke waarde. Studie naar
een betere aansluiting van het HSL traject op de dijk
van de Maas is wat ons betreft noodzakelijk.
Krimpen aan den IJssel, woningen Tuinstraat
Woningstichting De Woonwaard heeft in Krimpen
aan den IJssel een aantal woningen in beheer uit
omstreeks 1925 aan de Tuinstraat. De woningen
zijn opgenomen in het Monumenten Inventarisatie
Project (MIP), hetgeen inhoudt dat zij van
cultuurhistorisch belang zijn. De bebouwing aan
de Tuinstraat luidde destijds de overgang in van een
agrarische naar een meer industriële gemeenschap.
De woningstichting wil de woningen slopen omdat er
grote investeringen, ondermeer voor het herstel van
de funderingen, noodzakelijk zijn om de woningen op
te knappen. Heemschut heeft gepleit voor behoud van
deze woningen. De stichting vindt de noodzakelijke
investering te hoog, maar overweegt de woningen
te verkopen aan de huidige huurders. Vlak voor het
einde van het jaar was inderdaad de overdracht van de
eerste woningen een feit. Hiermee is het behoud van
een karakteristiek deel van Krimpen gewaarborgd.
Landschapsplan Alblasserwaard/Vijfheerenlanden
Voor de polders Alblasserwaard en Vijfheerenlanden
wordt een landschapsplan voorbereid waarmee het
beheer en de inrichting van het gebied voor de komende
tijd wordt vastgelegd. Heemschut krijgt als agendalid
de plannen toegezonden. In de eerste ronde van het
overleg heeft Heemschut zich bewust op de achter
grond gehouden om eerst de ideeën en wensen van de
bewoners uit de streek zelf een kans te geven. Heemschut
maakt zich in volgende gespreksronden sterk voor een
degelijker opzet van het welstandstoezicht in de
streek. Tevens zal er voor gewaakt moeten worden dat
niet te zeer zal worden gekozen voor natuurbouw ten
koste van het eeuwenoude cultuurlandschap, te meer
daar ook dit weidelandschap eigen hoge natuur
waarden heeft. Met name de aanleg en verharding van
wegen en het toestaan van bedrijfsactiviteiten zullen
door Heemschut met argusogen worden gevolgd.
Eerder heeft Heemschut bij de plannen voor de
Krimpenerwaard ook gepleit voor behoud van het
open polderlandschap.
Leidenhistorische bestrating
In Leiden is in de voorgaande jaren een openbare
ruimte ontstaan waarin steenachtige materialen, zowel
voor de bebouwing als de bestrating, overheersen. Bij
de restauratie van de gevels wordt steeds het bestaande
of sterk overeenkomstige materiaal gebruikt, waardoor
het historische beeld zichtbaar blijft. Voor de vervanging
van de bestrating wordt echter meer en meer gekozen
voor andere materialen die goedkoper zijn en minder
snel slijten. Hierdoor wordt het prachtige samenspel
tussen straatvlak en gevelvlak verstoord. Heemschut
pleit daarom voor zoveel mogelijk behoud en
hergebruik van het oude bestratingsmateriaal om op
deze wijze het beeld van de stad zoveel mogelijk in
stand te houden.
Nieuwpoort, nieuwbouw in beschermd stadsgezicht
Om het vrije uitzicht op de wallen te waarborgen, is de
grens van het beschermde stadsgezicht met een marge
van ongeveer 100 meter rond de wallen getrokken,
waarbinnen nieuwbouw geweerd dient te worden. In
verband met nieuwbouwontwikkelingen is de marge
aan de zuidzijde van de stad destijds niet aangehouden.
De begrenzing volgt daar de middeleeuwse veste.
Tijdens de aanwijzing van het beschermde stadsgezicht
De polder van het Develgebied die door de Hoge Snelheidslijn in tweeën zal worden gedeeld (foto: M. Tillema).
30