IV Provinciale commissies
GRONINGEN
adres secretariaat Rijksweg 5 5
9918 PC Garrelsweer
Samenstelling van de commissie
(per 31 december 1997)
ir. P. Reijenga, technisch secretaris/voorzitter a.i.
dr. Ph.M. Bosscher, secretaris
drs. J.F. Voerman, penningmeester/tweede secretaris
G.J. Hendriks
drs. S.R. Hiddema
H. Leffers
ir. S.H. Schaafsma
ir. J. de Vries
R. Wobbes
ir. L.W. Barneveld, technisch adviseur
mw. S. Simon, PR-medewerker
Mutaties in de commissie
Veel te vroeg en voor allen onverwacht, moesten wij,
op 29 april, Herman Vos verliezen. Drs. H.B. Vos was
21 jaar lang een toegewijd lid van de provinciale
commissie Groningen. Drs. S.R. Hiddema trad dit
jaar toe tot de commissie.
Vergaderingen
De provinciale commissie kwam in 1997 zevenmaal
bijeen, op de volgende dagen: 15 januari, 26 februari,
15 april, 22 mei, 9 juli, 18 september, en 12 november.
Telkens werd vergaderd in café-restaurant Huis de
Beurs te Groningen, aan het eind van de middag.
Drs. J.P.J. van der Haagen, directeur juridische en
ruimtelijke zaken van Heemschut, woonde de
commissievergaderingen zesmaal bij.
Gevallen
De provinciale commissie Heemschut Groningen krijgt
meer gevallen voorgelegd dan zij aankan. Dat is een
positief teken: men weet Heemschut te vinden. Jammer
genoeg kunnen de vrijwilligers van Heemschut niet
meer aan dan mogelijkerwijs van hen kan worden
verwacht. In het jaarverslag van vorig jaar pleitte
Heemschut Groningen al voor een professioneel
bemand bureau. Voorlopig ziet de provinciale commissie
deze wens nog niet in vervulling gaan. In 1997 is veel
kostbare vergadertijd besteed aan de ontwikkelingen
rondom de besprekingen van Heemschut en de
Vereniging Open Monumenten. Heemschut
Groningen is verheugd dat er in deze zaak nu
duidelijkheid is gekomen.
Groningen, hoofdstation NS
Op 28 november vindt de officiële start plaats van de
restauratie van het NS-hoofdstation. Het streven is het
gerestaureerde station op 1 januari 2000 op te leveren.
Dan zullen de effecten van de bouwkundige ingrepen,
die het gevolg waren van de moderniseringsdrift van de
NS uit de zestiger jaren, geheel zijn verdwenen. Het
stationsgebouw uit 1896 zal in oude stijl worden terug
gebracht. Heemschut Groningen was vertegenwoordigd
in het Comité ter Aanbeveling dat het bijeenbrengen
van de gelden voor de restauratie begeleidde.
Groningen, parkeren op straat
Dat de auto in het huidige verkeersbeleid van de
gemeente Groningen steeds meer van en uit de
straten wordt geweerd, vindt Heemschut Groningen
schadelijk voor een goed functioneren van het winkel
apparaat. Daarom pleit Heemschut er bij het gemeente
bestuur voor het straatparkeren niet verder terug te
dringen. Om de binnenstad economisch niet te
verzwakken, zou Heemschut o.a. het Westerhavenplan
(een grootschalig winkelcomplex) ingetrokken willen
zien en wijst de Bond ondergrondse winkels, die een
eventuele parkeergarage onder de Grote Markt
aantrekkelijk moeten maken, af.
NS Stationshal Groningen zoals het weer moet worden
9