V Public relations 1. PR-plannen rond verschijning themanummers tijdschrift Het PR-beleid was in 1992 voor een belangrijk deel gericht op de verschijning van themanummers van het tijdschrift. Rond de verschijning van elk themanummer werd van tevoren een PR-plan opgesteld. Zo'n plan voorzag in de volgende PR-activiteiten: - de officiële uitreiking van het themanummer, meestal in een provinciehuis of stadhuis; - het interesseren van de pers voor het themanummer en de uitreiking; - het uitnodigen van de plaatselijke en de regionale zusterorganisaties en andere geïnteresseerden; - het verspreiden via mailingen met een begeleidende brief van extra nummers onder geïnteresseerde groepen in de regio, waarop het themanummer zich vooral richtte. Getracht werd steeds de verkoop van het thema nummer via de locale VW en/of boekhandels mogelijk te maken. In samenwerking met de uitgever Bosch Keuning werd per themanummer een financiële bijdrage van f2000 besteed aan het drukken en meenieten van ledenwerfkaarten en het drukken en verzenden van 500 mailings per themanummer. Hieronder volgt een kort overzicht van de PR- plannen per themanummer. Februarinummer over Dordrecht De uitreiking van dit nummer in het stadhuis van Dordrecht was gecombineerd met een ledenbijeenkomst van de PC Zuid-Holland en trok meer dan honderd belangstellenden. Het DB-lid drs. D. van Leeuwen reikte het nummer uit aan de wethouder van monumentenzorg van Dordrecht, de heer Verbakei. Het dagblad De Dordtenaar plaatste een uitvoerig interview met de medewerkers aan het themanummer. Ook de locale omroep gaf aandacht aan Heemschut. Er gingen 410 exemplaren van het tijdschrift naar leden van de Historische Vereniging oud-Dordt. Verder werden er tijdschriften aangeboden via de VW-vestiging en de balie van De Dordtenaar. Aprilnummer over Hergebruik Dit themanummer werd onder veel belangstelling Uitreiking themanummer Heemschut' over Hergebuik, v.l.n.r.J. Franssen, voorzitter Bond Heemschut, de projectontwikkelaar de heer Magnusson en B.J.M. Duimel, algemeen directeur Heemschut (foto C. Lucas). door de voorzitter, de heer J. Franssen, uitgereikt in het tot winkelcentrum verbouwde en prachtig gerestaureerde voormalige hoofdpostkantoor van Amsterdam. De projectontwikkelaar Magnusson, die dit nummer met f 3000 sponsorde, nam het in ontvangst. Het themanummer werd verspreid onder de circa 600 leden van de Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad. Zij kregen ook een uitnodiging voor de rondleiding door het gerestaureerde gebouw na de uitreiking. Alle overige leden van de Vereniging kregen nader hand een brief met de oproep om lid van Heemschut te worden. Juninummer over Zeeland Dit themanummer werd door het DB-lid mr. C.J. Vogel uitgereikt in het Provinciehuis van Zeeland 34

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Jaarverslag 1912-1923, 1990-2014 | 1992 | | pagina 36