heeft ingeboet. Zoals op afb. 6 te zien is, werd langs Kali-
besar-west galerij-bouw voorgeschreven, waardoor de oud-
Hollandse huizen aldaar in de verdrukking kwamen. In
Nederland is men in de latere jaren steeds meer tot het besef
gekomen, hoe belangrijk het behoud van het cultuur-historische
stadsbeeld is, belangrijker misschien, dan het in stand houden
van een op zich zelf staand specimen. Als dat specimen echter
het enigste nog bestaande exemplaar van een bepaald type
vertegenwoordigt, dan zijn ook weer geen moeite noch kosten
te veel om het te behouden. Dat was het geval met het huis
in de Binnen-Nieuwpoortstraat, weergegeven in afb. 17. Het
is zonde en jammer, dat deze bijzondere gevel uit een periode
van nabloei, mèt de gehele rij oude Compagnie's huizen, waarin
het stond, moest vallen om plaats te maken voor karakterloze
bouwsels.
Het is echter weer verheugend, dat de Portugese buitenkerk
met het zich daarin bevindende orgel in de jaren 1920-1921
geheel werd gerestaureerd en dat er af en toe weer diensten
in werden gehouden. Met waardering mag ook vermeld worden
de restauratie omstreeks 1920, uitgevoerd door de Oudheid
kundige dienst, aan de Misigit Angké (zie Hoofdstuk VI, 2).
Wat het cultuur-historische stadsbeeld betreft, mag met grote
waardering gewag gemaakt worden van het streven van ir
Karsten om in zijn, als adviseur van menig lokaal bestuur
gemaakte stedebouwkundige plannen en verordeningen
het behoud daarvan te bevorderen en mogelijk te maken. En
hoe staat het nu met de publieke belangstelling, die zo onont
beerlijk is? Omstreeks de eeuwwisseling herleefde bij een
kleine groep intellectuelen te Batavia enige belangstelling voor
cultuur-historische waarden. Deze ging allereerst uit naar oud
porcelein, doch richtte zich later ook op het Compagnie's
meubel. Er werden verzamelingen aangelegd en het was ver
rassend, wat uit de kampongs ook uit Bantam te voor
schijn kwam. Het is wel beschamend, hoe in het buitenland,
speciaal in Engeland en zelfs ip Denemarken eerder belang
stelling voor en bekendheid met deze speciale meubelkunst
bestond, dan in ons land. Het is de grote verdienste van het
echtpaar Oosterhoff, door het tonen van zijn collectie en door
152