kroond door een rozet, omhangen met gestrikt lint.
Aan de achterzijde van een der spiegels staat het
jaartal 1776 dat stijlcritisch aanvaardbaar is voor
deze betimmering. De rechthoekige, marmeren
schoorsteenmantel is ijl versierd met ragfijne keten
slingers en rozetten. Voorts staat onder de damspie-
gel een vaste dam- of penanttafel op twee poten en
afgedekt met marmeren blad. De wandvlakken zijn
gevuld met geschilderde behangsels, voorstellende
gezichten langs de Vecht; mogelijk zijn deze olie
verfdoeken van Jurriaan Andriesen. Het plafond is
niet oorspronkelijk, doch afgedrukt van het origi
neel. De meubels zijn uit de verzameling Suaso, be
horende aan dit museum, en hoewel een weinig
later, passen zij volkomen in deze kamer; de tafel
en de stoelen hiervan worden beschreven als afbeel
dingen 36 en 38.
27. De Schoorsteenmantel, in strakke omlijsting
van wit marmer uitgevoerd, heeft aan de voorzijde
der wangen pilasters met tropheeën, waarin attribu
ten van liefde en herdersleven verwerkt zijn. Op het
fries, met guirlandes en kransen versierd, ziet men
in het midden een rechthoekig omlijst reliëf met spe
lende putti. Het heeft aan de onderzijde druppels,
gelijk deze voorkomen onder de triglyphenblokken
in het fries der klassieke dorische kroonlijst.
28. Het Geschilderde behangsel, op linnen in olie
verf uitgevoerd, 2.74 m hoog, is een der vier kamer
doeken die Jacob Maurer, geboren in Zwitser
land en sinds 1770 gevestigd als schilder te Utrecht,
daar maakte tussen 1778 en 1782. Hij signeerde
82