kroond door een rozet, omhangen met gestrikt lint. Aan de achterzijde van een der spiegels staat het jaartal 1776 dat stijlcritisch aanvaardbaar is voor deze betimmering. De rechthoekige, marmeren schoorsteenmantel is ijl versierd met ragfijne keten slingers en rozetten. Voorts staat onder de damspie- gel een vaste dam- of penanttafel op twee poten en afgedekt met marmeren blad. De wandvlakken zijn gevuld met geschilderde behangsels, voorstellende gezichten langs de Vecht; mogelijk zijn deze olie verfdoeken van Jurriaan Andriesen. Het plafond is niet oorspronkelijk, doch afgedrukt van het origi neel. De meubels zijn uit de verzameling Suaso, be horende aan dit museum, en hoewel een weinig later, passen zij volkomen in deze kamer; de tafel en de stoelen hiervan worden beschreven als afbeel dingen 36 en 38. 27. De Schoorsteenmantel, in strakke omlijsting van wit marmer uitgevoerd, heeft aan de voorzijde der wangen pilasters met tropheeën, waarin attribu ten van liefde en herdersleven verwerkt zijn. Op het fries, met guirlandes en kransen versierd, ziet men in het midden een rechthoekig omlijst reliëf met spe lende putti. Het heeft aan de onderzijde druppels, gelijk deze voorkomen onder de triglyphenblokken in het fries der klassieke dorische kroonlijst. 28. Het Geschilderde behangsel, op linnen in olie verf uitgevoerd, 2.74 m hoog, is een der vier kamer doeken die Jacob Maurer, geboren in Zwitser land en sinds 1770 gevestigd als schilder te Utrecht, daar maakte tussen 1778 en 1782. Hij signeerde 82

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 80