verbouwd, waarvan het binnenhuis met zijn meubels de gevolgen onderging. Men mene echter niet dat de slaafse navolging der Franse politiek direct haar invloed deed gelden, want al was bij ons de opheffing der gilden en broederschappen in 1798 geprocla meerd, zo bleven ze een tijdlang nog clandestien be oefend. Gevoeglijk kon men daarom in Nederland de laatste stijlverschuiving der 18de eeuw, die in Frankrijk de overgang van de Lodewijk XVI op de Empire-stijl vormt en als Directoire-stijl bekend staat, laten vervallen, ook al hadden wij een be wind, in navolging van Frankrijk, met vijf direc teuren als regeerders. Daarentegen is wel als debetpost te boeken, dat de Franse dictatoriale macht het eigen nationale onzer ambachtelijke kunsten nog sterker deed inboeten, dan voorheen. Te meer klemt dit, daar zij die in staat waren opdrachten te verschaffen gezwegen nog van de ras-collaborateurs veelal met Frank rijk in contact stonden. Zij toch lieten vaak hun huisraad uit Frankrijk komen, en wilden onze ambachtskunstenaars kans hebben werk te krijgen, zo moesten zij nog meer dan vroeger hun werk stukken in de Franse geest trachten te maken. Het gevolg hiervan is, dat het soms moeilijk kan zijn, om te besluiten of men met een Frans, dan wel met een Nederlands meubel te doen heeft. 70

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 68