verbouwd, waarvan het binnenhuis met zijn meubels
de gevolgen onderging. Men mene echter niet dat
de slaafse navolging der Franse politiek direct haar
invloed deed gelden, want al was bij ons de opheffing
der gilden en broederschappen in 1798 geprocla
meerd, zo bleven ze een tijdlang nog clandestien be
oefend. Gevoeglijk kon men daarom in Nederland
de laatste stijlverschuiving der 18de eeuw, die in
Frankrijk de overgang van de Lodewijk XVI op de
Empire-stijl vormt en als Directoire-stijl bekend
staat, laten vervallen, ook al hadden wij een be
wind, in navolging van Frankrijk, met vijf direc
teuren als regeerders.
Daarentegen is wel als debetpost te boeken, dat de
Franse dictatoriale macht het eigen nationale onzer
ambachtelijke kunsten nog sterker deed inboeten,
dan voorheen. Te meer klemt dit, daar zij die in
staat waren opdrachten te verschaffen gezwegen
nog van de ras-collaborateurs veelal met Frank
rijk in contact stonden. Zij toch lieten vaak hun
huisraad uit Frankrijk komen, en wilden onze
ambachtskunstenaars kans hebben werk te krijgen,
zo moesten zij nog meer dan vroeger hun werk
stukken in de Franse geest trachten te maken. Het
gevolg hiervan is, dat het soms moeilijk kan zijn,
om te besluiten of men met een Frans, dan wel met
een Nederlands meubel te doen heeft.
70