rondomlopende perklijst met geornamenteerde hoek stukken, terwijl men in het overblijvende binnenveld een geornamenteerd middenstuk aanbrengt. De schoorsteen heeft een lage mantel van geschilderd hout of van wit, grijs of beige marmer, vaak versierd met architectonische details, kransen, guirlandes, ro zetten e.a. Bij meer kostbare uitvoering ziet men in het midden van de fries kleine, rechthoekige reliëfs met figurale voorstellingen, ontleend aan de antieke mythologie of aan handel, scheepvaart, landbouw, muziek, zeden en gewoonten. Merkwaardig is het hoe de wil voor symmetrie in dit klassicisme bepaalde consequenties meebrengt, zodat men aan de wand tegenover de schoorsteen met spiegel eveneens een grote spiegel toepast, waar onder dan een tafeltje of een commode geplaatst is. Voorts ziet men op de dam tussen de ramen een grote spiegel, waaronder een penanttafel geplaatst is. C. HUISRAAD Vergeleken met de rococo ondergaat thans de vorm van het meubel een purificatie. De architectonische opbouw herwint zijn recht, niet dat de lijmconstruc- tie vervalt, maar in de vormverschijning verschuift deze naar de achtergrond. Hierdoor vervloeien de samenstellende delen niet meer in elkaar, maar het spel van last en kracht komt weer tot uiting. Te meer klemt dit, nu de rechte lijn de gebogen lijn vervangt. Voor zover de bedstede nog voorkomt, handhaaft zij 62 1. VAST MEUBEL

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 60