rondomlopende perklijst met geornamenteerde hoek
stukken, terwijl men in het overblijvende binnenveld
een geornamenteerd middenstuk aanbrengt.
De schoorsteen heeft een lage mantel van geschilderd
hout of van wit, grijs of beige marmer, vaak versierd
met architectonische details, kransen, guirlandes, ro
zetten e.a. Bij meer kostbare uitvoering ziet men in
het midden van de fries kleine, rechthoekige reliëfs
met figurale voorstellingen, ontleend aan de antieke
mythologie of aan handel, scheepvaart, landbouw,
muziek, zeden en gewoonten.
Merkwaardig is het hoe de wil voor symmetrie in
dit klassicisme bepaalde consequenties meebrengt,
zodat men aan de wand tegenover de schoorsteen
met spiegel eveneens een grote spiegel toepast, waar
onder dan een tafeltje of een commode geplaatst is.
Voorts ziet men op de dam tussen de ramen een grote
spiegel, waaronder een penanttafel geplaatst is.
C. HUISRAAD
Vergeleken met de rococo ondergaat thans de vorm
van het meubel een purificatie. De architectonische
opbouw herwint zijn recht, niet dat de lijmconstruc-
tie vervalt, maar in de vormverschijning verschuift
deze naar de achtergrond. Hierdoor vervloeien de
samenstellende delen niet meer in elkaar, maar het
spel van last en kracht komt weer tot uiting. Te
meer klemt dit, nu de rechte lijn de gebogen lijn
vervangt.
Voor zover de bedstede nog voorkomt, handhaaft zij
62
1. VAST MEUBEL