bladeren, draperieën, die vaak door gladde of door
geplisseerde linten en strikjes aaneen gebonden zijn,
maar vóór de eeuw ten einde is, treedt een staccato
in, waarbij de motieven meer op zichzelf komen te
staan. Het is alsof zij ontdaan worden van hun
levenssappen en een zekere steriliteit krijgt de over
hand. Bovendien vult men de reeks nog aan met
attributen en symbolen van de vooruitstrevende
ideeën dier jaren, gelijk: brandende toortsen, strijd
bijlen, pijlkokers en lictorenbundels. Is eenmaal de
revolutie een feit, dan kondigen zich emblemen aan
van vrijheid, gelijkheid en broederschap in de Phry-
gische muts en broederhanden.
Karakteristiek voor de omamentale versiering uit dit
tijdvak is, dat ze noch, gelijk in de barok, het vlak
overheerst, noch, gelijk in de rococo, plaatselijk een
uitbundige overwoekering toont. Slechts regelmatig
en zonder climax ijlt ze voort, een bescheiden rol
vervullend, gelijk eertijds bij de Grieken in de zin
van een muzikale begeleiding. Waar niet alle uit
voerders voldoende scheppend talent hebben, geeft
men gegraveerde voorbeelden uit, die een gretig
onthaal in de werkplaatsen vinden.
Geldt het bovenstaande voor het Franse ornament
na 1760, zo kan men eenzelfde vormverschuiving
waarnemen bij ons, doch dan te rekenen na 1770.
Wel is dat ornament wat minder soepel, desnoods
stugger, maar dit toont op bescheiden wijze juist
een eigen kant, zodat men in het algemeen niet be
hoeft te spreken van een bedrieglijke trucage.
Het beeldhouwwerktoegepast op wanden en pla-
57