als nevenvak het behangselschilderen niet onverdien stelijk beoefenen. De vroegere, meer heroïsche en idyllische Italiaanse landschappen maken plaats voor romantisch realistische taferelen, ontleend aan eigen omgeving, luchtig en vlot opgezet in niet te zware kleuren of „en camaïeu" in één kleur geschil derd met verschillende nuances. Daar de meeste meubels laag zijn, zodat ze niet veel boven de lam- brizering uitsteken, onderbreken ze weinig deze wandschilderingen. Als behangselschilders uit deze tijd noemen we: Aert Schouman (17101792), Dirk van der Aa (17311809), leerling van de in Deel II genoem de Keiler, Hendrik Meyer (17371793) en Gerard van Nijmegen (17381808). Helaas hebben we van de besten dezer schilders geen volledig interieur ter plaatse over. Typerend voor het stijlkarakter is voorts de deur. Hoofdzakelijk ziet men het enkel-deurtype, behalve bij twee achter elkaar gelegen kamers, die bij be paalde gelegenheid als één ruimte dienst moeten doen en waar dus de dubbele deur op haar plaats is. Bovendien komt het laatste type voor bij de brede enkele deur, wanneer men aan deze een deftige al lure wil geven. De deur behoudt dezelfde indeling, hetzij één doorgaand paneel, of een laag onder- en een hoog bovenpaneel. Was vroeger de afsluiting boven recht, thans komt ook de licht gebogen golf lijn voor. Het daarboven gelegen deurstuk hand haaft zich eveneens. Het schuifraam met zijn omlijs ting, blinden en vensterbank ondergaat weinig ver- 32

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 30