heden het goede en ware trachten te overstemmen door haar weergaloze speelsheid, maar toch is ze niet, gelijk sommigen beweren, een modegril. Wel degelijk weerspiegelt zij de moraal van die tijd, ook al dekt haar ethiek niet de onze. Zij viert zich uit in een onweerstaanbare levensdrift, zij het dan op een vulkaan, tegen wier achtergrond als een mene tekel geschreven werd: après nous le déluge. Omstreeks het midden der eeuw breekt in ons land die Franse rocaille door. Bovendien wordt voor de bin nenhuiskunst dit alles nog versterkt door import van zowel ambachtskunstenaars als meubels. Ten slotte doet in deze tijd ook het Verre Oosten, China en Ja pan, via onze grote zeehandel, zijn invloed gelden. Te meer kon dit, daar in gans West-Europa een bijna kinderlijk enthousiasme was voor „Chinoiserie", die een speelsheid vertoont, analoog aan de rococo. Voor ons land kan men de tijdsduur van deze Lode- wijk XV- of rococo-stijl vaststellen van 17501775. Daarbij heeft men te bedenken dat enerzijds te Amsterdam reeds een klassicistisch interieur in de Lodewijk XVI-stijl te zien is uit 1772, en anderzijds, vooral in de provincie, de uitingen der rococo langer kunnen voortduren. A. WOONHUIS Het woonhuis in de stad, zowel het kleine als het grote of herenhuis, had tegen het eind der 17de eeuw een indeling verworven, die in grote trekken type rend blijft voor de 18de en een groot deel van de 19de eeuw. Voor het enkelhuis komt deze neer op 12

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1951 | | pagina 10