heden het goede en ware trachten te overstemmen
door haar weergaloze speelsheid, maar toch is ze
niet, gelijk sommigen beweren, een modegril. Wel
degelijk weerspiegelt zij de moraal van die tijd, ook
al dekt haar ethiek niet de onze. Zij viert zich uit
in een onweerstaanbare levensdrift, zij het dan op
een vulkaan, tegen wier achtergrond als een mene
tekel geschreven werd: après nous le déluge.
Omstreeks het midden der eeuw breekt in ons land
die Franse rocaille door. Bovendien wordt voor de bin
nenhuiskunst dit alles nog versterkt door import van
zowel ambachtskunstenaars als meubels. Ten slotte
doet in deze tijd ook het Verre Oosten, China en Ja
pan, via onze grote zeehandel, zijn invloed gelden. Te
meer kon dit, daar in gans West-Europa een bijna
kinderlijk enthousiasme was voor „Chinoiserie", die
een speelsheid vertoont, analoog aan de rococo.
Voor ons land kan men de tijdsduur van deze Lode-
wijk XV- of rococo-stijl vaststellen van 17501775.
Daarbij heeft men te bedenken dat enerzijds te
Amsterdam reeds een klassicistisch interieur in de
Lodewijk XVI-stijl te zien is uit 1772, en anderzijds,
vooral in de provincie, de uitingen der rococo langer
kunnen voortduren.
A. WOONHUIS
Het woonhuis in de stad, zowel het kleine als het
grote of herenhuis, had tegen het eind der 17de eeuw
een indeling verworven, die in grote trekken type
rend blijft voor de 18de en een groot deel van de
19de eeuw. Voor het enkelhuis komt deze neer op
12