gen worden gesloopt of veranderd dan na voorafgaande toestemming van de Rijkscommissie voor de Monumen tenzorg. Deze commissie kan de aangevraagde sloop vergunning verlenen, al of niet onder bepaalde voor waarden. Deze voorlopige regeling is ook na 1 Juni 1947 gecon tinueerd en is nog steeds van kracht! Het is ook heel goed mogelijk dat provinciale besturen zich het lot van de windmolens aantrekken. Zo is in 1947 in Friesland een provinciale molencommissie in het leven geroepen. Deze commissie wordt in alle wind molenvraagstukken door het provinciaal bestuur om advies gevraagd. Zuidholland heeft onlangs dit uitste kende Friese voorbeeld gevolgd! Ook de gemeentebesturen hebben tegenwoordig in de molenbescherming een belangrijke taak. We hebben er reeds op gewezen dat in menig dorp de windmolen voor de dorpsgenoten méér is dan alleen een maalwerk- tuig. Hij is vaak het symbool van het dorp, een be langrijk centrum van handel, een aanknopingspunt met de oude historie en een onmisbaar element in het dorpssilhouet. Bevolkingsagglomeraties zijn vaak rond om de windmolen ontstaan. Daarom zijn het juist de dorpsgenoten die hun molen het ergste zouden missen en als gevolg daarvan is het duidelijk, dat de gemeente besturen in de eerste plaats dienen toe te zien op zijn behoud. Vooral voor tijden van nood is het bezit van een windmolen voor ieder dorp van onnoemelijk grote betekenis. Er zijn meer dan duizend gemeenten. Dat wil zeggen, dat als iedere gemeente zich over één molen ontfermde, de huidige stand van ons molenbezit verzekerd zou zijn. Dit is uiteraard slechts een theoretische mogelijkheid, welke ten doel heeft de mogelijke invloed van de ge meenten in deze te demonstreren. Er zijn thans nog zo weinig windmolens over dat het zaak is, alle nog be- 71

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 88