ook van een zeldzame schoonheid (zie afb. 14). Ook de „gewone" man zo die nog bestaat voelt voor molen schoonheid. Erg muzikaal is hij wel niet, doch de liedjes over „die mooie molen" kent hij wel. Industriële onder nemingen maken gebruik van de populariteit van de windmolen: talloos zijn de handelsmerken waarin de molen het hoofdmotief vormt. Rembrandt reeds tekende windmolens (zie afb. 15). Bekend zijn de schilderijen van Ruysdael en Hobbema in onze Gouden Eeuw en later (Haagse School) Weis- senbruch, de Marissen, Israëls, Gabriëls. Zij zijn ge ïnspireerd geweest door de doelmatige schoonheid en zuiverheid van vorm van deze oude maalwerkluigen, zich in serene zuiverheid aftekenend tegen onze bewo gen luchten. Een bekend letterkundige heeft in 1926 een enquête gehouden onder vooraanstaande Nederlandse architec ten over de vraag, of, wanneer gebleken zou zijn, dat de windmolen economisch niet meer te handhaven zou zijn, hij definitief zou moeten verdwijnen of niet, en of dit verdwijnen een verlies zou betekenen voor de schoonheid van ons land. Uit de uitkomsten meende deze heer de conclusie te mogen trekken, dat strijd om molenbehoud zinloos was en geen aanmoediging ver diende. Tegen deze conclusie trokken velen te velde, in het bijzonder het toenmalige Tweede Kamerlid Henri Polak. Het is een zeer interessante woordenstrijd ge worden, die tot op de huidige dag onze belangstelling vermag te wekken (Vergaderingen van het Koninklijk Instituut van Ingenieurs te 's-Gravenhage op 20 April en 17 Juni 1926). Het belang van de windmolens uit toeristisch oogpunt kan men bezwaarlijk hoog genoeg aanslaan. De bui tenlander en vooral de Amerikaan wil in Neder land molens zien. En gelukkig kan hij die hier nog zien. Dit is niet alleen een kinderlijke wens van on wetende mensen. De windmolen is een symbool van ons land, want dankt niet de gehele Nederlandse industrie 45

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 56