beter te snijden, teneinde de wind op de meest effect volle wijze in de zeilen te doen drukken. Overeenkom stig hieraan zien we in de molenbouw de zeeg ontstaan dit is de kromming in het hekwerk der wieken, welke onze oude molenbouwers langs proefondervindelijke weg hebben gevonden en waaraan de moderne weten schap weinig meer kon verbeteren! Recente onderzoekingen hebben aangetoond, dat het niet zozeer de stuwkracht van de wind is die het schip voortbeweegt, doch de zuiging, het onvolledige vacuum aan de achterzijde van het grootzeil. Daarom is het ervoor aangebrachte fokzeil zo belangrijk; dit verhoogt nl. de zuigkracht aan gene zijde van het grootzeil, door dat er een constante luchtstroom tussen de beide zeilen ontstaat. Wat is nu logischer dan windzoom en wind borden met de fok van het zeilvaartuig te vergelijken, en ze door iets dat op een fok gelijkt, te vervangen, heeft Ir. Fauël uit Wassenaar gedacht. Hij construeerde een speciale wiek volgens dit principe, die een groot rendement blijkt te bezitten en zeer goed voldoet 11945). Het is niet onmogelijk, dat een nadere vergelijkende studie van de tuigage van zeilschepen tot verdere ver beteringen in de molenwieken zou kunnen leiden. We zullen thans nog even stilstaan bij de verdere ont wikkeling van de molentypen in ons land. We spraken reeds over de standerdmolen. Dit type is voor de op komende industrie van ons land van uitnemend belang geweest. Op de wallen der steden stonden eertijds tien tallen standerdmolens, afgewisseld met een enkele to renmolen, waarvan het molenlichaam bestaat uit een speciaal daartoe gebouwde ronde stenen toren of, wat vaker het geval was, uit een niet meer in gebruik zijnde kruittoren of verdedigingstoren. De houten standerd molens zijn op oude gravures verre in de meerderheid; een enkele maal treft men een torenmolen aan. De standerdmolen is vrijwel alleen geschikt voor het malen van graan, een enkele maal voor het „slaan" van 15

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 18