1688 en 1691 tot stand. In de loop van de XVIIIe eeuw werd zij herhaaldelijk herbouwd. Haar barok- gevel bestaat uit drie verdiepingen. Op de viering van de tempel verheft zich een imposante koepel. De XVIIIe eeuw, de periode der Franse bezet tingen te Brugge, liet aan de inwoners weinig tijd om voor grootse gebouwen zorg en geld te besteden. Als de voornaamste uit die eeuw mag men voor zeker de kerk van de kanunnikkessen van de H. Augustinus, de zg. „Dames Anglaises" aanzien. Gelijk die der Carmelieten is zij in Lod. XlV-stijl gebouwd en ook op de viering rijst een koepel op. 3. Het einde van de Brugse schilderschool De Brugse schilderschool, die in de XVe eeuw de roem van de stad over de wereld had mede uitge dragen, stierf in de eeuwen welke we hier over- schouwen met enkele laattijdige en stellig minder geniale vertegenwoordigers uit. In de XVIIe eeuw kwam zij algeheel in de schaduw van de meesters in Antwerpen te staan. Aldus zege vierde de Scheldestad toenmaals ook op 't kunst gebied over hare Brugse mededingster. Jaak van Oost, de Oude, Brugge's beroemdste schilder in de XVIIe eeuw, vertoonde in zijn doeken aanvankelijk invloed van Caravaggio, de Italiaanse kunstenaar, die alsdan veel navolging vond in de Zuidelijke Nederlanden. Naderhand gaf hij zich te kennen als trouwe volgeling van de talentvolle Rubens en Van Dijck. Sedert 1633 fungeerde hij als deken van het schildersgild der Zwinstad, die tal van zijn doeken heeft bewaard. Hiervan sommen wij op „Sint- Godelieve" en „De apostelen St Pieter en St Jan de Evangelist" in de Sint Salvatorskerk; „De roeping 68

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 78