lust niet vertoonden, die in vroegere, betere tijden
hoogtij vierde? Slechts enkele voorname en grote
bouwwerken hebben in deze ongeluksjaren het stads
beeld verrijkt, terwijl veel meer oudere en belang
rijker huizen daaruit gedeeltelijk of geheel werden
weggenomen door rampzalige vernieling.
In de XVIIe eeuw rezen een paar mooie barok-
gebouwen in de Zwinstad op. De godsdienstige be
roerten der XVIe eeuw riepen immers de tegen-
hervorming wakker en gedurende de XVIIe eeuw
bewerkte zij een intense katholieke herleving binnen
de Zuidelijke Nederlanden. Zij openbaarde zich in
tal van nieuwe kerken, in zg. Jezuïetenstijl voltrok
ken. Te Brugge werd tussen 1619 en 1641 een der
gelijke kerk gebouwd, de huidige Sint Walburga,
oorspronkelijk toegewijd aan de grote Jezuïet
missionaris Sint Franciscus Xaverius. Men begon ze
onder de leiding van Huyssens, zelf Jezuïet, en zij
werd voltooid door bouwmeester Jan Poulé. De
barokgevel met dorische zuilen maakt een buiten
gewoon rustige en harmonische indruk. De kerk ver
toont achter het koor een merkwaardige toren, die
echter niet af geraakte. Zij spreidt daarbij een rijke
verzameling schilderijen van Brugse meesters ten
toon, van Pieter Claeissens, J. Garemijn, Jos Ode-
vaere, Suvée e.a. Haar merkwaardige predikstoel is
het werk van de beeldhouwer Artus Quellin. (Afbeel
ding 27).
Als een zeer voornaam barokgebouw uit de XVIIe
eeuw te Brugge, moet ook aangewezen worden de
proostdij van Sint Donatiaan, gelegen op de burcht,
het huidig politiecommissariaat, die in 1662 werd
opgetrokken. Trots de aangebrachte versiering doet
de mooie gevel eerder sober aan.
De kerk van de ongeschoeide Karmelieten kwam
te Brugge op het einde van de XVIIe eeuw, tussen
67