rechtstaande vóór zijn troon, en omgeven door zijn
voorouders, van wie hij zijn onmetelijk rijk erfde;
rechts Maximiliaan van Oostenrijk en Maria van
Boergondië, links Ferdinand van Aragon en Isabella
van Castilië. Het geheel kan men niet vrijpleiten
van een zekere overladenheid van stijl, sterk be-
invloed door de Italiaanse Renaissance. Brugge be
waart trouwens uit de eerste jaren der XVIe eeuw
een oorspronkelijk beeldhouwwerk van de grootste
aller Italiaanse Renaissance-kunstenaars, Michel
Angelo. De mooie Madonna met het Kind, een van
de kostbaarste schatten van de huidige O.L. Vrouw-
kerk, hebben de Brugse kooplieden Jan en Alexander
Mouscron in 1505 bij hem besteld. Het is onge
twijfeld het heerlijkste beeldhouwwerk uit de tijd
der Renaissance dat te Brugge voorhanden is.
Men zal begrijpen dat de Brugse schilderschool,
die zulke verbazende scheppingskracht had aan de
dag gelegd in de XVe eeuw, in de XVIe eeuw een
rijke nabloei kende. De kunstenaars van het palet
en penseel traden in het spoor van Gerard David,
doch ondergingen tevens een sterke invloed van
Italië. Wellicht is er als eerste in hun rij de zeer
vruchtbare Lanceloot Blondeel te noemen, wiens
voornaamste werk als beeldhouwer wij zo even be
spraken. Brugge bezit drie van zijn belangrijkste
schilderijen, het drieluik met de legende van de
H.H. Cosmas en Damianus, in Sint Jacobskerk,
„Sint-Lucas, die de H. Maagd konterfeit" in het
stedelijk museum, en „O.L. Vrouw tussen Sint Lucas
en Sint Eligius" in Sint Salvatorkathedraal. Bij
Geeraard David gingen Adriaan Isenbrandt, Ambro-
sius Benson en Joachim Patinir in de leer, doch met
een richtten zij zich graag naar Italiaanse modellen.
Als hoofdfiguur uit de Brugse schilderschool ge
durende de tweede helft der XVIe eeuw beschouwde
61