rechtstaande vóór zijn troon, en omgeven door zijn voorouders, van wie hij zijn onmetelijk rijk erfde; rechts Maximiliaan van Oostenrijk en Maria van Boergondië, links Ferdinand van Aragon en Isabella van Castilië. Het geheel kan men niet vrijpleiten van een zekere overladenheid van stijl, sterk be- invloed door de Italiaanse Renaissance. Brugge be waart trouwens uit de eerste jaren der XVIe eeuw een oorspronkelijk beeldhouwwerk van de grootste aller Italiaanse Renaissance-kunstenaars, Michel Angelo. De mooie Madonna met het Kind, een van de kostbaarste schatten van de huidige O.L. Vrouw- kerk, hebben de Brugse kooplieden Jan en Alexander Mouscron in 1505 bij hem besteld. Het is onge twijfeld het heerlijkste beeldhouwwerk uit de tijd der Renaissance dat te Brugge voorhanden is. Men zal begrijpen dat de Brugse schilderschool, die zulke verbazende scheppingskracht had aan de dag gelegd in de XVe eeuw, in de XVIe eeuw een rijke nabloei kende. De kunstenaars van het palet en penseel traden in het spoor van Gerard David, doch ondergingen tevens een sterke invloed van Italië. Wellicht is er als eerste in hun rij de zeer vruchtbare Lanceloot Blondeel te noemen, wiens voornaamste werk als beeldhouwer wij zo even be spraken. Brugge bezit drie van zijn belangrijkste schilderijen, het drieluik met de legende van de H.H. Cosmas en Damianus, in Sint Jacobskerk, „Sint-Lucas, die de H. Maagd konterfeit" in het stedelijk museum, en „O.L. Vrouw tussen Sint Lucas en Sint Eligius" in Sint Salvatorkathedraal. Bij Geeraard David gingen Adriaan Isenbrandt, Ambro- sius Benson en Joachim Patinir in de leer, doch met een richtten zij zich graag naar Italiaanse modellen. Als hoofdfiguur uit de Brugse schilderschool ge durende de tweede helft der XVIe eeuw beschouwde 61

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 69