van intellectuelen, die in het spoor van Desiderius Erasmus de nieuwe Renaissance-opvattingen huldig den en verspreidden. Voornamelijk en het ligt voor de hand! gedurende de eerste helft dier eeuw toen Brugge zich nog koesteren mocht in een be trekkelijke weelde, kwam de kunst der Weder geboorte er tot schone uiting. Het mooiste voorbeeld van vroeg-renaissance- architectuur vinden wij er terug in de gevel van de Griffie op de burcht, een werk van de kunstenaar Mone, die ook als beeldhouwer bekendheid verwierf. Nochtans kan men hierbij even weinig als bij de stenen trap, die naar de H. Bloedkapel leidt en ook in de eerste helft der XVIe eeuw werd uitgevoerd, moeilijk van zuivere renaissance-stijl gewagen. Het algemeen schema van deze gebouwen blijft laat- gothisch; hun siermotieven zijn renaissancistisch van inspiratie. Het beroemdste beeldhouwwerk uit de XVIe eeuw is de monumentale schouw van het Vrije in het hui dig Paleis van Justitie, op de burcht. (Afbeelding 3 en 23). Het werd tussen 1529—1533 uitgevoerd on der de leiding van Lanceloot Blondeel, werkzaam als bouwmeester en als schilder. Hij geldt naast Mone als de grote Renaissance-kunstenaar van het XVIe eeuwse Brugge. Het imposant gewrocht, zes meter hoog bij elf meter breed, werd opgericht ter verheerlijking van de heldendaden van keizer Karei V, inzonderheid ter herinnering aan zijn over winning op Frans I te Pavia (1525), aan het verdrag van Madrid (1526) en de daaropvolgende Dames- vrede (1529)De eigenlijke schouw is van zwart mar mer en afgeboord met een albasten fries, waarop de geschiedenis van de kuise Suzanna staat afgebeeld. Het bovenste gedeelte is in eik, en als hoofdfiguren staan er op afgebeeld: in het midden keizer Karei V, 60

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 68