van intellectuelen, die in het spoor van Desiderius
Erasmus de nieuwe Renaissance-opvattingen huldig
den en verspreidden. Voornamelijk en het ligt
voor de hand! gedurende de eerste helft dier eeuw
toen Brugge zich nog koesteren mocht in een be
trekkelijke weelde, kwam de kunst der Weder
geboorte er tot schone uiting.
Het mooiste voorbeeld van vroeg-renaissance-
architectuur vinden wij er terug in de gevel van de
Griffie op de burcht, een werk van de kunstenaar
Mone, die ook als beeldhouwer bekendheid verwierf.
Nochtans kan men hierbij even weinig als bij de
stenen trap, die naar de H. Bloedkapel leidt en ook
in de eerste helft der XVIe eeuw werd uitgevoerd,
moeilijk van zuivere renaissance-stijl gewagen. Het
algemeen schema van deze gebouwen blijft laat-
gothisch; hun siermotieven zijn renaissancistisch van
inspiratie.
Het beroemdste beeldhouwwerk uit de XVIe eeuw
is de monumentale schouw van het Vrije in het hui
dig Paleis van Justitie, op de burcht. (Afbeelding 3
en 23). Het werd tussen 1529—1533 uitgevoerd on
der de leiding van Lanceloot Blondeel, werkzaam
als bouwmeester en als schilder. Hij geldt naast
Mone als de grote Renaissance-kunstenaar van het
XVIe eeuwse Brugge. Het imposant gewrocht, zes
meter hoog bij elf meter breed, werd opgericht ter
verheerlijking van de heldendaden van keizer
Karei V, inzonderheid ter herinnering aan zijn over
winning op Frans I te Pavia (1525), aan het verdrag
van Madrid (1526) en de daaropvolgende Dames-
vrede (1529)De eigenlijke schouw is van zwart mar
mer en afgeboord met een albasten fries, waarop de
geschiedenis van de kuise Suzanna staat afgebeeld.
Het bovenste gedeelte is in eik, en als hoofdfiguren
staan er op afgebeeld: in het midden keizer Karei V,
60