dat wij op onze dagen nog levendig, geestdriftig bewonderen. 3. De Brugse schilderschool Wat zette echter het tijdvak der Boergondische hertogen voor de Zwinstad het meeste luister bij? Buiten alle twijfel haar wereldberoemde schilder school der XVe eeuw. Sedert een eeuw te voren reeds kon Brugge bogen op een bloeiend Sint Lucasgild. Zij oefende op talrijke kunstenaars uit de vreemde een bijzondere aantrekkingskracht uit. Gedurende de XVe eeuw werd de stad dank zij de buitengewone figuur van Jan van Eyck het centrum van de be faamde school der zg. Vlaamse primitieven. Onder hen allen legden het grootste talent aan de dag meester Jan van Eyck, Hans Memlinc en Gerard David, die in hoofdzaak hunne werkzaamheden te Brugge uitoefenden. Opvallend is dat geen van hen een geboren Bruggeling was; zij kwamen van ver naar deze stad aan rijkdom en weelde. Te Brugge was het dat de meeste hunner opdrachten hen bereikten en zij vonden hun inspiratie in het artis tieke milieu aldaar. Het genie van Jan van Eyck heeft zijn stempel gedrukt op de schilderkunst der XVe eeuw in West- Europa. Hij voerde een nieuwe techniek in en hielp het realisme in de schilderkunst voor goed door breken. Hij aanschouwde te Maaseik het levenslicht. In 1425 bracht hij het tot hofschilder van hertog Philips de Goede en resideerde daarom te Brugge tot aan zijn dood in 1441. De geschiedenis der kunst kent van hem 32 gewrochten. Hieronder is onge twijfeld „De aanbidding van het Lam Gods" in de Sint Baafs kathedraal te Gent het meest indruk wekkende. Als portretschilder met werkelijkheids- 51

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 59