waar Karei met zijn hof, de legaat van Rome en de
bisschoppen van Metz, Verdun en Doornik haar be
groetten. Onder triomfbogen door trok de voorname
stoet naar Brugge, waar straten en huizen met
tapijten waren behangen. Het huwelijksbanket hield
men in het prinsenhof, waar de genodigden niet
minder dan dertig tafels bezetten. Het aanbrengen
van de benodigdheden voor het opdienen had ver
schillende schepen gevergd.
De geschiedenis van Karei de Stoute eindigde
echter ontzettend treuriger dan zij begon. Op
5 Januari 1477 sneuvelde hij in de slag bij Nancy
en slechts na twee dagen ontdekte men zijn gans
verminkt lijk. Sedert 1561 rust zijn stoffelijk over
schot in het marmeren mausoleum naast het praal
graf van zijn dochter Maria in een zijkapel van de
O.L. Vrouwkerk te Brugge. Voor deze twee Boer-
gondiërs werd de Zwinstad alzo een residentie voor
eeuwig. (Afbeelding 2 en 24)
2. De Brugse bouwstijl
De hang naar weelde uitte zich in Brugge ge
durende het Boergondisch tijdvak der XVe eeuw in
tal van monumentale burgerlijke en religieuze ge
bouwen, die alsdan het stadsbeeld kwamen verrijken.
Zij zijn het, samen met de menigvuldige laat-
gothische baksteengevels, die heden ten dage nog
langs de straten domineren.
De kerkelijke bouwwerken, die er in die eeuw
oprezen, blijven van zuiver gothische of laat-
gothische stijl, zonder dat daarin een specifiek Brugs
accent duidelijk uitkomt. In de burgerlijke bouw
kunst der laat-gothische periode overheersen daaren
tegen lokale Brugse bouwprincipes. Deze profane
architectuur van het einde der XlVe en XVe
46