werden. De voorhaven Hoeke dankt haar opbloei
sedert het midden der XHIe eeuw aan het drukke
verkeer der Oosterlingen, die deze plaats zelfs tot
een zelfstandige nederzetting voor Duitse kooplieden
hebben willen uitbouwen. Tot op de drempel van
de XlVe eeuw bleef onder de vier hogergenoemde
voorhavens Damme de voornaamste plaats innemen.
Nadien werd de vaart naar deze voorhaven echter
door de verdere verzanding van het Zwin bemoeilijkt.
En wat men ook mocht beproeven, voor Damme als
voorhaven zou iedere betekenis spoedig verloren
gaan.
Omstreeks het midden der XlVe eeuw werd deze
Maerlantstede langzamerhand op zij gedrongen en
ten slotte vervangen door het meer Noordelijk ge
legen Sluis; want op dat ogenblik ondervond dit van
de verzanding nog geen last. In de XVe eeuw zal
Sluis practisch als enige voorhaven van Brugge nog
dienst doen. Aan de Brugse wereldhaven bezorgt
het een laatste opflakkering en gedurende het Boer-
gondisch tijdvak zal zij dan nog van een weergaloze
uiterlijke bloei genieten.
42