werden. De voorhaven Hoeke dankt haar opbloei sedert het midden der XHIe eeuw aan het drukke verkeer der Oosterlingen, die deze plaats zelfs tot een zelfstandige nederzetting voor Duitse kooplieden hebben willen uitbouwen. Tot op de drempel van de XlVe eeuw bleef onder de vier hogergenoemde voorhavens Damme de voornaamste plaats innemen. Nadien werd de vaart naar deze voorhaven echter door de verdere verzanding van het Zwin bemoeilijkt. En wat men ook mocht beproeven, voor Damme als voorhaven zou iedere betekenis spoedig verloren gaan. Omstreeks het midden der XlVe eeuw werd deze Maerlantstede langzamerhand op zij gedrongen en ten slotte vervangen door het meer Noordelijk ge legen Sluis; want op dat ogenblik ondervond dit van de verzanding nog geen last. In de XVe eeuw zal Sluis practisch als enige voorhaven van Brugge nog dienst doen. Aan de Brugse wereldhaven bezorgt het een laatste opflakkering en gedurende het Boer- gondisch tijdvak zal zij dan nog van een weergaloze uiterlijke bloei genieten. 42

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 46