veelal onberispelijk, de tegel, het glazuur, de beschil dering, de kleur. Met deze goede eigenschappen moet iets schoons te maken zijn, mits men de kunstenaar vrij laat en hem niet voorschrijft wat erop moet staan, hoog stens enige aanwijzingen geeft. De industrie van dergelijke tableaux gaat nog steeds door, neemt eer toe. Bij bezoek aan een aardewerk fabriek ziet men er steeds enige in uitvoering. Dan kan men ook genieten van de voortgezette fabrikage van schotels, serviesgoed en wandtegels. De Nederlandse industrie van aardewerk en tegels op oeroud fundament gegrondvest, kan en zal weder iets goeds maken, dat zich aansluit bij de eisen van de tijd. Juist nu de wereld zucht onder de gevolgen van een algemene oorlog en Nederland vraagt om eigen pro ducten, maakt de aloude gleibakker weer een kans, ge holpen door electriciteit, laboratorium en kunstzinnige tekenaars. In de laatste jaren worden door een groep kunstenaars, verbonden aan de Limburgse fabriek te Tegelen, klein model relieftegels vervaardigd met bruine fond en wit te voorstelling, welke alleen als siertegel te gebruiken zijn. Als een begin daarvan zijn voornoemde tegelschilde rijen te noemen, waarbij een nieuwe techniek wordt toe gepast, namelijk relief. Beziet men de tegelschilderijen, zowel die uit Delft als die van Gouda, dan zijn de tegels niet meer vlak, zoals ze eeuwenlang geweest zijn, maar hebben relief. Laat men de lelijkheden door gedwongen opdracht buiten beschouwing, dan zijn deze tableaux knap van techniek en kteur en soms ook van ornament. Als een tweede voorbeeld gelden de wapentegeltjes, welke sedert een aantal jaren koopwaar zijn, met de wapens van steden en provinciën in heraldieke kleuren. Ook deze tegels zijn niet vlak, doch anders dan de ge noemde tableaux. De grenslijnen der versiering zijn verhoogd, zodat de kleuren (overdreven gezegd) in bakjes blijven. Vooral het goede rood en het goud treft 71

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 72