D e lust tot verzamelen schijnt een natuurlijke aanleg te zijn. De keuze van wat verzameld wordt eveneens, 't Begint bij één tegeltje, gekregen of opgeraapt, waar van een onbestemde bekoring uitgaat. Dan volgt het be zoek aan een museum of particuliere collectie, waar een hemel opengaat. HOOFDSTUK V HOE VERZAMELT MEN TEGELS? Dan ligt de materie voor het oprapen, want oude tegels zijn overal. Wie in de bouwkunst werkzaam is, heeft een voorsprong, vooral wanneer de werkzaamheden zich uitstrekken buiten de woonplaats. In elke dorpswerk plaats van timmerman of metselaar is in een vergeten hoek een kistje oude tegeltjes, overgebleven bij een ver bouwing of opgeraapt uit afbraak, welke daar bewaard worden om bij herstelling van pas te komen. Wie daar in zoeken mag vindt rijp en groen. Wie pas begint be waart alles om reeds spoedig tot de ontdekking te ko men dat deze soort van verzamelen gewichtig wordt. Men kan de tegels niet alle uitstallen, zodat ze in laden en kistjes terecht komen om als een kaartsysteem ge ordend te worden. Al spoedig blijkt dat de tegels wel mooie dingen zijn, maar dat vele een onderdeel van een groter patroon vormen. Dan komt de behoefte ze naast elkaar te leggen en ze te verenigen tot panelen van 2, 4, soms 9 of 16 of meer, hoe meer hoe liever. Wie een enkele tegel bezit en in een museum een vlak van de zelfde van één of meer vierkante meters ziet, ondergaat een emotie, want eerst dan komt het verrassende effect naar voren. De gemakkelijkste wijze van verzamelen is, zoals de collectionneur wiens nalatenschap in het Rijksmuseum terecht kwam deed, een antiquair ermede tewerk stellen. Het gevolg werd dat alle oudhedenwinkeltjes ten plat- 35

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 36