politane kerk van Sint-Rombouts, de beeldhouwwer ken in de kerk van Leliëndaal, de koepelreliefs in de kerk van O. L. Vrouw van Hanswijk, de beelden van de gevel van de Begijnenkerk, buiten tal van andere. Buiten Fayd'herbe kunnen nog worden vermeld: Rombout Verhulst (1624, f Amsterdam 1696), die vooral in Noord-Nederland werkte en er een zulk- danige beroemdheid verwief dat hij er als een natio naal beeldhouwer wordt aangezien. Samen met Ouel- lien werkte hij aan het Amsterdamse stadhuis en ver vaardigde 'hij onder meer het monument ter ere van admiraal De Ruyter in de Nieuwe Kerk aldaar. Te Mechelen zelf was een van Fayd'herbe's beste leerlingen Nicolaas van der Vekene (1637-1704), die met voorliefde en dus ook op meesterlijke wijze biechtstoelen beitelde en wiens werk men in tal van Mechelse kerken bewonderen kan. Andere verdienstelijke leerlingen van de meester waren: Frans Langhmans (1661—1720); J. F. Boeck- stuyns (1650—1734), van wiens zeer grote kunstvaar digheid de twee prachtige biechtstoelen in O. L. Vrouw van Hanswijk en de Communiebank in de Begijnekerk, ten overvloede getuigen. Geheel onder Antwerpse invloed staat dan de beeldhouwkunst wanneer, in 1701, Theodoor Ver- haegen wordt geboren. Bewonderenswaardig is van zijn hand ondermeer het beeldhouwwerk dat de ban ken versiert rond de pilaren van de Sint Janskerk, en waarvan de weelderige compositie aan het oeuvre van Colijns herinnert, ook een biechtstoel in O.L.V. van Hanswijk en tal van andere kunstwerken. Als ras-echte kunstenaars kunnen dan nog verder worden geciteerd: Pieter Valckx (1734—1785)Jan Frans van Geel (1756—1830); J. B. de Bay (1779— 1863), die vooral in Frankrijk beroemdheid verwierf; 87

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 95