opbloei als residentiestad van de landvoogdes en feitelijke hoofdstad van de Nederlandse gewesten. Meteen was deze stad dan ook de geliefkoosde ver blijfplaats geworden van gans de wereldlijke en gees telijke aristocratie van het land. Rond 1500 werden er dan meerdere adellijke hoven en abdijrefugieën opgetrokken, zulks meestal in zand- en baksteen, die er een vaak meer schilderachtig dan wel harmonisch aspect aan geven. In 1526 begon Keizer Karei V de bouw van een nieuw paleis voor de Grote Raad waarvan de werken echter werden stilgelegd door het vertrek naar Brus sel, van Maria van Hongarije, wat voor gevolg had dat deze Raad in het vrijgekomen paleis van de landvoogdes zijn intrek nemen kon en de nieuw opgevatte bouw nutteloos was geworden en dan ook spoedig werd stopgezet. Het was dan slechts in de jaren 1900—1910 dat de oude plannen van Kelder mans uit de stoffige lade waarin ze eeuwen lang onaangeroerd hadden gerust, werden te voorschijn gehaald, en dit paleis dan toch uiteindelijk werd voltrokken, dit in een barokgotiek die veel gelijkenis vertoont met deze van het stadhuis te Gent. Van voortbrengselen van de Vlaamse en meer speci fiek Rubensiaanse barokarchitectuur is Mechelen be trekkelijk goed voorzien, dank zij de hernieuwde bouwcampagne die vooral door de Contra-Refor matie werd in het leven geroepen. De kerk van O.L. Vrouw van Hanswijk is daarvan voorzeker het merkwaardigste type. De bouw ervan werd begonnen ten jare 1663 naar het ontwerp van de beroemde Mechelse architect en beeldhouwer Lucas Fayd'herbe. Deze kerk is een combinatie van 76

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 82