deze zó uitgebreide literatuur nog een werkje toe te voegen dat toch niets anders dan herhalen zou wat door anderen reeds, vóór hem, werd geschreven. Het grote bezwaar toch van nieuwe boeken is dat deze ons beletten de oude te lezen i) en dit is in onze tijd van bijna overdadige boekenproductie zeer juist gezegd. Over dit bezwaar evenwel heenstappend, heeft de schrijver van dit werkje zich onverdroten, tot vol tooiing van de hem toevertrouwde taak, aan 't werk gezet en deze met grote liefde ten uitvoer gebracht. Geboren en getogen Mechelaar, met al de krachten van zijn ziel, met al de vezels van zijn hart, aan zijn geboortestad gehecht, heeft hij gepoogd met geheel de geestdrift van zijn gemoed en de kracht van zijn liefde, al dit oude in een nieuwere vorm te gieten en onder een ander als het gewone aspect, dit rijke Mechelse verleden te doen herleven ten einde het te doen bewonderen en te doen waarderen niet alleen binnen het enge gebied van eigen land, maar ook in bredere kring, over de rijksgrenzen heen. Terecht kan worden beweerd: „Un paysage est un état d'ame". De waarde van een schilderij is dan ook niet gelegen in de natuurgetrouwe weergave van het door haar afgebeelde object: een landschap, een portret, een stadsgezicht, dit vermag een foto grafische opname scherper en juister te doen dan welk kunstenaar ook, neen, de artistieke waarde van het kunstwerk bestaat alleen in de bezieling die er ten grondslag aan ligt, in de uitstraling van de eigen gemoedsgesteldheid van de scheppende kun stenaar. Honderd schrijvers, honderd schilders kun nen hun beste krachten inspannen om hetzelfde onderwerp hetzij op papier, hetzij op doek te bren- 8 1) In het voorwoord van het nr. 17 van de Heemschutserie, gewijd aan Hindelopen, Frieslands Elfde Stede, door M. P. van Buytenen.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 4