eens mooie rode pannen, maar rode pannen die zo'n beetje naar rose zwemen. En al wordt er nog weinig gebouwd, toch ziet men overal nieuwe huisjes met rode daken in de dorpen verschijnen. Zijn ze lelijk? Niet eens altijd. Maar toch passen ze er niet. Opvallend en zich daardoor te sterk op de voorgrond dringend, verscheuren ze het dorpsbeeld. Ook in ander opzicht dreigen er gevaren. Het is duur om nieuwe straten aan te leggen, nieuwe rioleringen te maken, nieuwe straatlantaarns aan te schaffen, kortom, het is duur om gronden bouwrijp te maken. En toch wanneer er geen straten komen en geen rioleringen en geen straatlantaarns kan er ook niet gebouwd worden. Dan maar zoveel moge lijk bezuinigen, zo klein mogelijke bouwterreintjes, zoveel mogelijk huisjes langs een zo kort mogelijk stukje straat of liever nog: helemaal geen nieuwe straten, maar tussen de oude bebouwing in nieuwe huisjes neerzetten. Daar gaat dan het oude open dorpsbeeld mee heen. De weggetjes van weleer, met hier en daar een boerderij of een arbeiders woning, worden straatjes met rijen huisjes. Zo raakt in de Drentse esdorpen de ruimte in verval. Men kiest, en kan ook eigenlijk niet anders, de weg van de minste weerstand. Maar het resultaat blijft bedroevend. De Drent heeft overigens wel meer de weg van de minste weerstand bewandeld en, gezien door de bril van de tijd, vallen de resultaten uit vroeger eeuwen niet eens tegen. Bekijk het tot stand komen van het wegennet maar eens. Zonder daarbij na te denken werd ook hier de weg van de minste weerstand verkozen. Het resultaat was grillig, on regelmatig, toevallig, maar niettemin bekoorlijk. Die oude kronkelende zandwegjes met hier en daar een keienstraatje, met hun kuilen en brede grasbermen, met hun slingerende wagensporen, hun plassen, de rustieke hekken, die tot af scheiding van de erven dienden, de verspreide struiken en bomen, ook zij behoren al weer grotendeels tot het ver leden. Er kwam veelal een nette en zeker veel bruikbaarder klinkerbestrating voor in de plaats. Er kwamen zelfs hier en daar brede asfaltwegen dwars door de oude dorpsker nen, die daardoor in twee helften werden gekloofd. Tot op 63

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 67