Ook aan deze aanleg bleken bezwaren te kleven. Het aan tal bruggen over de hoofdkanalen, nodig voor een be hoorlijke verbinding met de boerderijen aan de overkant, was zo groot, dat de scheepvaart er hinder van ondervond. Deze bruggen, groter en steviger dan die over de wijken, waren natuurlijk ook kostbaarder, en ook dit bracht zijn bezwaren mee. In verschillende gevallen nam men daarom later zijn toe vlucht tot het zogenaamde „blok-systeem". Men verdeelde Nieuw Buinen (gem. Borger) het te ontginnen veen in blokken, die met een vrij breed front langs het hoofdkanaal lagen. Elk van deze blokken kreeg dan één hoofdwijk, loodrecht op het hoofdkanaal. Loodrecht op deze hoofdwijk, evenwijdig dus weer aan het hoofdkanaal, werden zijwijken gegraven. Ook kwam het wel voor, dat de hoofdwijk achter rond het blok om- knikte en dat de zijwijken uitkwamen op het achtereinde van de hoofdwijk. Het voordeel van dit stelsel was, dat het aantal bruggen in de weg langs het hoofdkanaal zo klein mogelijk kon blijven. Vooral in het zuidelijk deel van de gemeente Emmen werd dit blok-systeem in ver schillende veenkoloniën toegepast. Maar genoeg over de technische opzet van de Drentse veen koloniale nederzettingen. Het dorps- en het landschaps- 95

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschutserie - Boekje 1941-1954 | 1949 | | pagina 107